Abstract:
در سالهای اخیر از یکسو کسبوکارهای مبتنی بر وب رو به رشد بوده و از سوی دیگر رقابت ایجادشده میان این کسبوکارها، صاحبانشان را بر این داشته است که پیرامون وفادار کردن مخاطبان و کاربرانشان و ایجاد تعلقخاطر بیشتر در آنان، جهت افزایش و پایدارسازی فعالیت خود، در صدد استفاده از راهحلهای مناسب و مؤثر باشند. بازی پردازی راهحلی است که در این میان مقبولیت زیادی پیدا کرده است. در این راستا با استفاده از روش نظریهپردازی داده بنیاد، پژوهشی جهت طراحی مدلی در این حوزه انجام شده است. حاصل این پژوهش طراحی مدل بازی پردازی است. این مدل راهبردهایی را در جهت رفع مسائلی از جمله کمتوجهی و عدم وفاداری مخاطبان را توصیه مینماید. درصورتیکه کسبوکارها هنگام تولید و اجرای بازی پردازی، این راهبردها را با توجه به ملاحظاتی که در مدل تحت عنوان شرایط زمینهای و مداخلهگر ذکر گردیده، به کار بندند، میتوانند شاهد پیامدهایی از جمله کسب توجه و افزایش وفاداری مخاطبینشان باشند
Today, on the one hand, the growth of web-based businesses and, on the other hand tense market competition, encouraged business owners to identify effective approaches to achieve customer loyalty and attachment. In the meantime, gamification has been vastly appreciated as a solution to engage customers more to the businesses. In this paper, a model of gamification is developed to shed some light on this area. Through qualitative approach and grounded theory as method of analyzing, some strategies are suggested to solve problems such as carelessness and lack of loyalty of audiences (customers). The model with all its component shape a strategic structure that can help web-based businesses to implement gamifications to gain a maximum results such as customer (audience) loyalty. Keywords: Gamification, entrepreneurial Businesses, Web-Based businesses.