Abstract:
در دو دهه اخیر، علیرغم دسترسی روستاها به فناوری اطلاعات و ارتباطات، اما شاهد کاهش جمعیت هستیم. به نظر میرسد استفاده از فضای مجازی برای توسعه کسب و کار روستا الزامی است و بازاریابی الکترونیک، فرصت اشتغال گستردهای را فراهم خواهد نمود. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف کاربردی و با روش دلفی انجام گردید تا راهکارها و چالشهای راهاندازی سامانه بازاریابی الکترونیک روستایی تعیین گردد. پانل دلفی شامل 26 متخصص از اساتید دانشگاهی در مراکز علمی و سازمانهای دولتی نقاط مختلف کشور بود. روند پژوهش، سه مرحلهای و ترکیبی از دلفی سنتی (مرحله اول) و الکترونیک (مرحله دوم و سوم) که در بازه زمانی مهر 1398 الی فروردین 1399 انجام شد. گردآوری اطلاعات نیز از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت که با استفاده از پرسشنامه مرحله اول، پرسشنامههای مراحل بعدی تنظیم گردید. در ارتباط با راهاندازی سامانه بازاریابی، هشت راهکار (مرتبط با آمیخته بازاریابی و سازمان بازاریابی) و چهار چالش (اقتصادی، اجتماعی، حقوقی، فناوری) ارائه شد. اتفاق نظر کارشناسان به این صورت بود که ساختار سازمانی سامانه، غیردولتی باشد، به ارائه خدمات گردشگری، تولیدات صنایع دستی و محصولات خشک کشاورزی بپردازد، از سیستم پست دولتی و خصوصی به صورت همزمان استفاده و مدل فروشی بنام مدل خدمات معاملات بهکار برده شود. در پایان، یافتهها با درنظرگرفتن بحران کووید-۱۹ بحث شد و پیشنهاداتی مطرح گردید
Despite rural access to communication and information technology in the last two decades, there has been a decline in the rural population. The use of cyberspace seems essential for the development of rural business and e-marketing has the potential to provide a wide range of employment opportunities. In this regard, the present study was carried out with a practical purpose, using a qualitative method (the Delphi technique) in order to determine the strategies and challenges related to the establishment of a rural e-marketing system. The Delphi panel included 26 university professors and government-based experts from academic institutions and government agencies across the country. The research process, which started in September 2019 and continued to April of the following year, encompassed three stages with a combination of traditional (the first round) and electronic (the second and third rounds) Delphi. Data was collected through questionnaires; the first-round questionnaire was used as the basis for the questionnaires of the second and third rounds. As regards establishing a marketing system, eight strategies (related to marketing mix and marketing organization) and four types of challenge (economic, social, legal, and technological) were brought to light. The experts’ consensuses was that the organizational structure of the system would have to be non-governmental and provide tourism services, handicrafts, crops, and dried fruits simultaneously; use a public-private postal system; and apply a sales model called the transaction service model. Finally, considering the Covid-19 crisis, the findings were discussed and some suggestions were made.
Machine summary:
در این راستا، پژوهش حاضر با هدف کاربردی و با روش دلفی انجام گردید تا راهکارها و چالش های راه اندازی سامانه بازاریابی الکترونیک روستایی تعیین گردد.
نکته مهم این است که چه سامانه فروش آن - لاینی طراحی شود تا به فروش اینترنتی محصـولات و خـدمات روسـتاییان کمـک شـود و چـه راهکاری مناسب این سامانه اسـت ؟ از طرفـی دیگـر، شـیوع کوویـد-١٩ بـه روشـنی نشـان داد تجارت الکترونیک در بخش مواد غذایی و کشاورزی تا چه اندازه حیاتی میباشد و مـیتوانـد تاثیرات مهمی در مدیریت بحران داشته باشد (٢٠٢٠ ,.
بنابراین در مطالعـه حاضـر، بـا هدف تبیین راهکار و چالش های راه اندازی سامانه بازاریابی الکترونیک روسـتایی، بـه ارزیـابی دیدگاه اساتید و کارشناسان پرداخته شد و چالش کووید-١٩ مورد بحث قرار گرفت تا عـلاوه بر اولویت بندی راه حل و مخاطرات پیش رو، خلاء پژوهش های پیشـین امکـان سـنجی بازاریـابی الکترونیک روستایی، در مورد بحران های غیرقابل پیش بینی، تکمیل گردد.
مروری بر مبانی نظری و پیشینه تحقیق از برخی پژوهش ها که در دهه اخیر در ارتباط با ICT وکسب و کـار الکترونیـک بـا روش کیفی انجام شده است ، میتوان به این مطالعـات اشـاره داشـت ؛ داودی و همکـاران (١٣٩٥) در شناسایی عوامل موثر بر شرکت های ICT به ایـن نتیجـه رسـیدند کـه جـذب دانـش ، مـدیریت ، چالش ها، مشارکت مشتریان ، همکـاری، انتقـال دانـش ، مشـارکت کارکنـان و بـرون سـپاری از اولویــت هــای مهــم موفقیــت هســتند.
از مهمترین راهکارهایی کـه در طراحـی سـامانه هـای بازاریـابی الکترونیـک بـا فنـاوری رایانش ابری و داده های حجیم (بـرای مثـال پرتـال هـای ملـی) بایـد مـدنظر قـرار داد، توجـه بـه آمیخته بازاریابی و تعیین ساختار سازمان میباشد.