Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی جایگاه تربیت اخلاقی در کتابهای درسی دوره ابتدایی بود. روش مورداستفاده، تحلیل محتوای کمی از نوع آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز متن، پرسشها، تمرینها و تصاویر میباشد که درمجموع 1247 صفحه مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری، کتابهای دوره ابتدایی بود که براساس نمونهگیری هدفمند (باتوجهبه اهداف دروس)، کتابهای هدیههای آسمانی و قرآن بهعنوان نمونه انتخاب شدند. مؤلفهها و شاخصهای تربیت اخلاقی از اسناد بالادستی و منابع پیشین استخراج و در کتابها مورد بررسی قرار گرفت. روایی محتوایی با استفاده از CVR بهدست آمد که برابر با 90/0 و تأیید شد، پایایی نیز براساس ضریب توافقی 87/0 بهدست آمد. یافتهها نشان داد که بیشترین میزان توجه و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه رابطه با خدا و کمترین میزان اهمیت مربوط به مؤلفه رابطه با خود بوده است. درنهایت اینکه تربیت اخلاقی آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.
This research aims at investigating the position of moral training in the elementary school textbooks. The quantitative content analysis of Shannon entropy is applied to this research. The unit of analysis contains texts, questions, exercises and pictures covering 1247 pages. The statistical population included elementary school textbooks selected as a sample purposively (according to the objectives of the courses) including “Hedyehaye Asemani” and “the Holy Quran”. The components and indicators of moral training were derived from upstream documents and preceding sources, and were reviewed in the textbooks. The content validity was confirmed through CVR (0.90), and the reliability was obtained based on the agreed coefficient as much as 0.87. The results indicated the highest level of attention and importance was devoted to the component of relationship with God, and the lowest level of importance was belonged to the component of relationship with oneself. All in all, it was found out that moral training has not been considered as much as it deserves.
Machine summary:
مؤلفه ها و شاخص هاي تربيت اخلاقي مفهوم مؤلفه ها شاخص ها )به تصویرصفحه مراجعه شود) يافته ها براي پاسخگويي به سؤال هاي پژوهش ؛ طبق يافته هاي به دست آمده از پژوهش ؛ ازمجموع ١٢٤٧ صفحه از کتاب هاي دوره ابتدايي که مورد بررسي قرار گرفت ، بيشترين ميزان توجه در پايه ششم و کتاب هاي هديه هاي آسماني بوده است .
توزيع فراواني مؤلفه هاي موردبررسي در کتاب هاي درسي هديه هاي آسماني و قرآن به تفکيک پايه تحصيلي )به تصویرصفحه مراجعه شود) جدول ٢ فراوانيهاي مشاهده شده در کتاب هاي درسي مورد بررسي به تفکيک شاخص را نشان ميدهد که درنهايت جدول زير را براي تحليل ساير مراحل ميتوان عنوان نمود.
درارتباط با سؤال اول پژوهش اينکه " ميزان توجه به رابطه با خويشتن (روح و جسم ) در کتاب هاي درسي قرآن و هديه هاي آسماني تاچه حد است ؟" نتايج به دست آمده نشان داد که شاخص پرهيز از تنبلي ١ مورد، علاقه به انجام کار خوب ٤ فراواني و مهارت در نه گفتن به کار زشت ، ٣ مورد مشاهده شد.
در ارتباط با سؤال دوم پژوهش يعني"ميزان توجه به رابطه با خدا در کتاب هاي درسي قرآن و هديه هاي آسماني تاچه حد است ؟" نتايج به دست آمده حاکي از آن است که بيشترين ميزان فراواني (٧٢ فراواني) و به تبع آن ، ضريب اهميت مربوط به اين مؤلفه ميباشد.