Abstract:
هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر تصمیم گیری های استراتژیک مالی در کمیته ملیالمپیک ج.ا.ا. بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشیاست و بر اساس رویکرد تحقیق، آمیخته میباشد. جامعهی آماری این پژوهش در دو بخش کیفی و کمی (کلیهمدیران کمیته ملی المپیک)( 64 نفر) و متخصصان و خبرگان آشنا به تصمیمهای راهبردی مالی در کمیته ملیالمپیک ( 96 ) بود؛ بنابراین به صورت کلی، تعداد نمونه برابر با 160 نفر بود که پرسشنامههای صحیح بازگرداندهاستفاده (Smart PLS شده، 147 مورد گردید. به منظور آزمون فرضیه ها از روش معادلات ساختاری (نرم افزارشد. روایی و پایایی ابزار مورد استفاده مورد تأیید قرار گرفت و نتایج نشان داد که سه بعد فرهنگ سازمانی، منابعمالی و فشارهای گروهی از ابعاد عوامل سازمانی و اثرگذار بر تصمیم گیری های استراتژیک مالی کمیته ملیالمپیک ایران میباشند و سه بعد دیگر (ساختار سازمانی، سیستم اطلاعات و آئیننامه و ضوابط) از عواملسازمانی نمیباشند.
The aim of this study was to identify the organizational factors affecting financial strategic decisions of the National Olympic Committee of IRI. The present research is applied and falls under descriptive-survey research. The statistical population of this research in both qualitative and quantitative sections consisted of all directors of the National Olympic Committee (64 participants) and experts familiar with financial strategic decisions in the National Olympic Committee (96 participants); thus, the sample size was equal to 160, among which 147 participants filled out the questionnaire properly and correctly. In order to test the hypotheses, structural equation modeling (using Smart PLS software) was used. The validity and reliability of the research instrument were confirmed. The results showed that the three dimensions of organizational culture, financial resources and group pressures were of organizational dimensions and affected the financial strategic decisions of the National Olympic Committee of Iran. The other three dimensions of organizational structure, information system and rules and regulations were not organizational factors.
Machine summary:
com ٣- استاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه ارومیه ٤- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه پردیس فارابی دانشگاه تهران مالی و فشارهای گروهی از ابعاد عوامل سازمانی و اثرگذار بر تصمیم گیری های استراتژیک مالی کمیته ملی المپیک ایران میباشند و سه بعد دیگر (ساختار سازمانی، سیستم اطلاعات و آئین نامه و ضوابط ) از عوامل سازمانی نمیباشند.
با توجه به ساختار کمیته ملی المپیک و نقش آن در توسعه ورزش کشور و همچنین اثراتی که بر ورزش کشور 1 - Kuntz & Daniel میگذارد، هر نوع تصمیم کلان و یا خرد مالی که از سوی این سازمان اتخاذ گردد، به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر سایر نهادهای ورزشی تأثیر میگذارد المپیک نوین در سال ١٨٩٤ میلادی توسط «پیردوکوبرتن ١» با تدوین اهداف اخلاقی، آموزشی، بین المللی و برگزاری بازی - های المپیک احیا شد.
از سویی با توجه به نتایج پژوهش خسرویزاده و همکاران (١٣٩١) مبنی بر این که مهم ترین ضعف کمیته ی ملی المپیک در رتبه ی اول ، وابستگی شدید مالی به دولت و در رتبه ی سوم نیز محدودیت منابع مالی و ضعف در جذب حامیان مالی و بازاریابی میباشد و در قسمت تهدیدهایی که کمیته ی ملی المپیک با آن مواجه میباشد، دومین و چهارمین تهدیدی که به آن اشاره شده است ، وجود نوسان در تخصیص اعتبارات مالی به کمیته و وجود موانع مختلف در جذب حامیان مالی و حق پخش تلویزیونی میباشد؛ بنابراین کمیته ملی المپیک ایران نیز از آن دسته سازمان های ورزشی است که با مشکلات مالی دست به گریبان است (خسروی زاده ، ١٣٩١، ٢٣).