Abstract:
سبکهای مدیریتی راههای مشخص تصمیمگیریها در امور است. این سبکها میتواند بسته به عواملی مانند فرهنگ جامعه، وظیفهای که از کار انتظار میرود، تفاوت نیروی کار و شخصیت و تواناییهای رهبران، متفاوت باشد. برخی از منابع کهن نیز بازتابی از سبکهای مدیریتی در دوره خود هستند و شاهنامه شاه طهماسبی که براساس شاهنامه فردوسی نوشته شده است یکی از این نوع منابع است. در شاهنامه فردوسی سه دوره اساطیری، حماسی و تاریخی وجود دارد. فردوسی، ابتدا از کاربرد نمادین اسطوره برای بیان اصول مدیریتی شاهان استفاده میکند و با توجه به فضای حماسی برخی اسطورهها، به روایت دیدگاههای ممتاز و مدیریت برتر منش خود میپردازد. روش انجام پژوهش حاضر روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر دادههای کتابخانهای است. سبکهای مدیریتی مورد بررسی در پژوهش حاضر مبتنی بر نظریه سبکهای مدیریت تاننبائو و اشمیت (1973) شامل: سبک مدیریت مستقل یا استبدادی، سبک مدیریت خالصانه یا پدرانه، سبک مدیریت دموکراتیک و سبک مدیریت آزاد یا عدم مداخله میباشد. نتایج پژوهش حاکی از این است که سرودههای فردوسی با بهکارگیری زبانی نمادین و رمزی، داستانی تازه میآفریند و از خلال گرایشهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود، سبکهای مدیریتی شاهان و فرماندهان را به تصویر کشیده است.
اهداف پژوهش
1.بررسی سبکهای مدیریت در شاهنامه بر اساس نگرشهای اساطیری و حماسی
2.بررسی سبکهای مدیریت در شاهنامه بر اساس نگرشهای تاریخی
سؤالات پژوهش
1. سبکهای مدیریت بر اساس نگرشهای اساطیری و حماسی در شاهنامه فردوسی چگونه است؟
2. سبکهای مدیریت بر اساس نگرشهای تاریخی در شاهنامه فردوسی چگونه است؟
Management styles are explicit ways of making decisions. These styles can vary depending on factors such as community culture, task expectancy, workforce diversity and personality features, and finally, the abilities of leaders. A number of ancient sources are a reflection of management styles of their period; in this regard, the Shah Tahmasebi Shahnameh which is written based on Ferdowsi Shahnameh is considered as such. There are three mythological, epic and historical periods in Ferdowsi's Shahnameh. Ferdowsi first applies the symbolic use of myth to express the management principles of kings and according to the epic atmosphere of such myths, he narrates the privileged views and superior management of the character. The method of conducting the present study is a descriptive-analytical method based on library data. The management styles studied in the present study are based on Tannbao and Schmidt (1973) theory of management styles, including: independent or authoritarian management style, sincere or paternal management style, democratic management style and free or non-intervention management style. The results indicate that Ferdowsi's poems create a new story by using figurative and symbolic language and through their political, social and cultural tendencies, have portrayed the management styles of kings and commanders. Research aims: 1. The study of management styles in Shahnameh based on mythological and epic attitudes 2. The study of management styles in Shahnameh based on historical attitudes Research questions: 1. What are the management styles based on mythological and epic attitudes in Ferdowsi's Shahnameh? 2. What are the management styles based on historical attitudes in Ferdowsi's Shahnameh?
Machine summary:
در این بخش به تطبیق و مقایسه سبکهای مدیریتی و حکومتداری پادشاهی ایران و توران میپردازیم و معتقدیم که نوع سبکهای مدیریتی فرمانروایان ایران با وجود جانشینی پادشاهان مختلف، مبتنی بر تغییر از پیش تعیین شده و قابل تسلط بوده است، ولی سبک مدیریت تورانیان در این دوره، از نوع سبک مستقل و استبدادی است که با دیدگاه افراسیابی و پیرانی اثری آماده تحول به جاي میگذارد، با این تفاوت که در عملکرد پیران این اثر مثبت و بسیار کارآمد و به بیان دیگر با اندکی داده، ستاندههاي بسیار بزرگ و عالی به دست میآید.
تغییري که براي بهبود اوضاع و در دست گرفتن بهتر زمام امور، براي پنج سال که بخت کند رو با او یار شده بود، انجام میدهد و از پس آن باران فرو میبارد و همه جا سرسبز میشود: {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (همان، ج2: 45/ 38) حمله دوباره و گسترده تورانیان به ایران در زمان گرشاسب پسر زو رخ میدهد، هر چند که اظهار پیري زال و اسب گزینی رستم و خواب قباد در این بخش سخت عجیب و شگفت انگیزند، گویی ناتوانی زو و گرشاسب سبب میشود رستم به دنبال پادشاهی از نسل فریدون به البرز کوه برود و قباد را به ایران بیاورد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) از نظر فردوسي در این رابطه افراد مقابل بايد خردمند باشند: {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (فردوسي، 1386: 6/406) در باب این مطلب، انوشيروان به فرزند بزرگش، احترام به خردمنـدان را یک اصل میداند که باید آنها را چون جان خود عزيز بداند: {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} (همان: 7/407) زيباترين نمود اين روش در شاهنامه هنگام تشكيل شوراهاي نظاميديده ميشود.