Abstract:
امروزه، صنایع به ویژه صنعت بانکداری، با محیط بسیار پیچیدهتری نسبت به دههی قبل روبه رو میباشند و برای کسب وحفظ مزیت رقابتی، ناگزیرند به تغییری متناسب با تغییرات محیط تن دهند. سیستم بانکداری سنتی، کارایی لازم را نداردو بانکداری جامع، خدماتی متنوعتر را برای مشتریان متنوعتر به همراه خواهد داشت. باتوجه به پارادایم انسان گرای بنیادی در تحلیل نظریه های اجتماعی وتاکید بر موثربودن نیروی انسانی توانمند در اجرای صحیح بانکداری جامع در کشورمان هدف از این پژوهش ارائه مدل بانکداری جامع با تاکید بر توانمندسازی ومهارت افزایی کارکنان بانک می باشد.در این تحقیق از روش دلفی فازی جهت انتخاب خبرگان وطبقه بندی پاسخ آنها ودر نهایت اجماع پاسخها استفاده شد. سناریوهای بانکداری جامع در سه سطح عملیاتی پائین،متوسط وبالا مشخص گردید که با استفاده از روش گراف فازی جهت شروع مراحل دیمتیل فازی در اختیار خبرگان قرار گرفت.سپس از روش هیبریدی دیمتیل فازی وگراف فازی،روابط عوامل 11گانه در بانکداری جامع نسبت به هم مشخص گردید ودر مرحله بعدی ضرایب حاصل از گراف فازی در اختیار خبرگان قرار گرفت ومراحل ساختاردهی به عوامل توسط دیمتیل فازی انجام پذیرفت.نتایج این پژوهش پس از ارائه مدل نشان می دهد عواملی نظیر توانایی کارکنان در تصمیم گیری؛پذیرش مسولیت در اجرای تصمیم؛دسترسی به ابزارهای مرتبط با تصمیم گیری ومنابع خود کارآمدی کارکنان در توانمند سازی کارکنان واجرای صحیح بانکداری اختصاصی ؛شرکتی؛کسب وکار وسرمایه گذاری موثر است ومهارتهای احساس شایستگی ؛انگیزش ؛مشارکت پذیری؛احساس موثر بودن؛فناوری اطلاعات در بانکداری خرد ومجازی وعوامل آموزش وپاداش در تمامی انواع بانکداری جامع موثر هستند.
Nowadays, industries, especially the banking industry, are facing a much more complex environment than the past decade. Therefore, they have to adapt to the environment to obtain and maintain their competitive edge. The traditional banking system is no longer efficient enough, while a universal banking system can provide more varied services to a more diverse clientele. Considering the radical humanist paradigm in the analysis of social theories and a focus on the effectiveness of capable human resources for the correct implementation of universal banking in Iran, the present paper aims to propose a universal banking system focusing on the empowerment and skill development of bank employees. This study used the Delphi fuzzy method to select experts and classify and analyze their responses. Further, the Linear Programming and , FGTMA-FDEMATEL and screenwriting method was used to identify and investigate the criteria correlationsand map the network relationships. Arobust statisticalmethod was used to solve optimization problems based on data uncertainty.and lingo software was used to solve the problem. The results drawn from the model indicated that factors such as employee decision-making ability, responsibility towards executing a decision, access to decision tools, and employee self-efficacy sources influence the empowerment of employees and correct implementation of private, corporate,business, and investment banking. Further, they showed that sense of competence, motivation, participation, sense of effectiveness, and information technology influence universal banking. In addition, training and reward influence all types of universal banking