Abstract:
در مباحث نفس شناسی فلسفه اسلامی، قوه خیال به عنوان یکی از قوای باطنی انسان، حافظ و مدرِک صورت های خیالی بوده و کارکردهای معرفت شناختی، انسان شناختی و معاد شناختی دارد. ملاصدرا، برخلاف فلاسفه پیشین، با اثبات تجرد قوه خیال، آن را یکی از اصول بنیادین اثبات معاد جسمانی قرار می دهد. در این پژوهش با استخراج مبانی فلسفی اثبات تجرد قوه خیال، به بیان ادله آن و فروعاتی که نتیجه تجرد این قوه است، پرداخته شده است. در آثار ملاصدرا نتایج تجرد قوه خیال و فروعات به صورت صریح نیامده و نقش هر کدام در تبیین معاد جسمانی بیان نشده است. نتایج به دست آمده از تجرد قوه خیال و فروعات آن، نظریه ملاصدرا را نسبت به سایر تبیین ها از معاد جسمانی، منسجم تر نشان می دهد. برخی از نتایجِ برآمده از اثبات تجرد خیال در خصوص عالم آخرت عبارتند از : توجیه فلسفی ورود نفوس ناقص به عالم آخرت؛ حصول ثواب و عقاب در عالم قبر، و لذات و آلام عالم آخرت؛ صورت ادراکی بودن بهشت و جهنم و وجود آنها در عالم نفس؛ دائمی بودن نعمت ها در آخرت، و خلود در بهشت و جهنم؛ عدم تزاحم صورت های ایجاد شده و عوارض مادی نداشتن نعمت های اخروی.
In the philosophical discussions of Islamic philosophy, the power of imagination as one of the inner powers of man is the guardian of the imaginary faces and has epistemological, anthropological, and cognitive functions. Mulla Sadra, unlike the previous philosophers, proves it as one of the fundamental principles of proof of physical resurrection by proving the civility of the power of imagination. In this research, by extracting the philosophical foundations of proving the civility of the power of imagination, its arguments and theories which are the result of the cessation of this power, is discussed. In the works of Mulla Sadra, the results of the transcendence of the power of imagination and prophecies are not explicitly mentioned and the role of each of them is not expressed in the explanation of physical resurrection. The results obtained from the discretion of the power of imagination and its propagation show a more coherent Mulla Sadra's theory than other explanations of the physical resurrection. Some of the results from the proof of the immensity of imagination in the world of the hereafter are: the philosophical justification of the entry of imperfect creatures into the world of the hereafter; the acquisition of rewards and eagles in the grave universe; and the pleasures and sufferings of the world of the hereafter; the perceptual form of paradise and hell and their existence in the universe The soul; the permanence of blessings in the hereafter, and the encroachment in heaven and hell; the lack of confusion of created faces and the material consequences of not having the blessings of the past.