Abstract:
یکی از مهمترین روشهای قرآن در بیان عقاید و معارف الهی، روش قصهگویی است. این روش میتواند توجه همگان را به خود جلب کرده و آنها را مجذوب مفاهیم خود کند. قصههای قرآن فقط داستان و سرگرمی نیستند، بلکه معارفی انسان ساز و عبرت آموز در قالب قصه هستند که ما را به سوی هدایت راهنمایی میکنند و صد البته زیبا و جذاب هستند؛ چرا که در آنها همه نوع داستانی اعم از خانوادگی، مبارزه و پیروزی، عاطفی و . . . وجود دارند. داستان حضرت یوسف هم یکی از داستان هایزیبا و جذاب قرآن است که بین قرآن و تورات مشترک است. البته بین نوع داستانگویی و شخصیتهای این داستان در قرآن و تورات اختلاف فراوان است و نوع نگاه قرآن به این داستان نشان از حقانیت این کتاب آسمانی دارد؛ زیرا بدون هیچگونه صحنهی زشت یا تهمت به پیامبران و بد گفتن از آنان، داستان را بیان میکند. در این مقاله با بررسی تطبیقی میان قرآن وتورات در این قصه و با استفاده از کتب تفاسیر و... به مشابهت و تفاوتهای دو کتاب در نقل ماجرا دست یافتیم که هر کدام در نوع خود پرده از حقایق بزرگی درباره قرآن برمیدارد که تأمل در آن بر حقیقت ایمان به قرآن تأثیر بسزا دارد.
Machine summary:
در تورات بيان شده که يوسف خواب خود را براي برادران خود بازگو ميکند، در صورتي که قرآن بر آن نظر است که يوسف فقط خواب خويش را براي يعقوب بازگو ميکند اما تورات اشاره به آن دارد که يوسف علاوه بر پدر خواب خود را براي برادرانش نيز تعريف ميکند.
هنگامي که برادران يوسف را ديدند به يکديگر گفتند که بياييد يوسف را بکشيم و در يکي از چاه ها بيندازيم و به پدرمان بگوييم جانوري درنده او را خورده است تا ببينيم سرنوشت خواب هايش چه ميشود، اما رئوبين که قصد داشت بعدا او را نجات دهد، به برادران خود گفت : او را نکشيم بلکه يوسف را در چاهي بياندازيم و با اين کار خون او را نريخته ايم و خودش نيز خواهد مرد.
با اين سخنان و مقدمه چيني خود را آماده ميکند تا اصل و نسب خويش را براي دو زنداني معرفي کند تا مرام مقدس توحيد و يکتاپرستي را براي آنان توضيح دهد و ناسپاسي مردم بت پرست را -که آن دو نيز از آنان بودند- نسبت به خداي يگانه يادآور شود، به همين منظور به دنبال آن گفت (رسولي محلاتي، ١٣٨٢: ٢٦٠): «و اتبعت ملۀ آبائي إبراهيم و إسحاق و يعقوب ما کان لنا أن نشرک بالله من شيء ذلک من فضل الله علينا و علي الناس و لکن أکثر الناس لا يشکرون » (يوسف /٨٣) (و آيين پدرانم ، ابراهيم و اسحاق و يعقوب را پيروي نموده ام .
رئيس ساقيان نزد فرعون گفت : مدتي پيش در زندان جوان عبراني خواب من و رئيس نانوايان را به زيبايي تعبير کرد و هر آنچه گفته بود اتفاق افتاد، من به خدمت خود برگشتم و رئيس نانوايان به دار آويخته شد»(تورات ، پيدايش ،آيات ١-١٣) تا اين بخش ، تورات با قرآن موافق است .