Abstract:
کتاب «گرافیک در خدمت یادگیری»، حاصل تلاش ارزشمند روت کالوین کلارک و چاپتا لاینز در تبیین گرافیک در تسهیل یادگیری است. فرض اصلی کتاب آن است که کاربرد گرافیک(عناصر بصری) در کنار کلمات در مقایسه با کلمات به تنهایی، یادگیری را تسهیل میکند. تلاش مؤلفان در ارائه مطالب با ویژگیهایی از جمله استفاده از شواهد تحقیقاتی و نظریه شناختی مبتنی بر عمل در موقعیتهای آموزشی واقعی، با بیان روشن و یکپارچه و بهروز بودن، همراه است تا این کتاب را از دیگر کتابهای موجود در طراحی گرافیکی متمایز سازند. ویژگی خاص دیگر کتاب، بهرهگیری از راهنماها یا دستورالعملهای گرافیکی در چگونگی استفاده از عناصر بصری برای تقویت فرآیندهای روانشناسی یادگیری و برای یادگیری گونه های مختلف محتوای دروس است. وجود نقشه کلی از کتاب و تبیین موقعیت هر بخش و هرفصل در ارتباط با مجموعه مطالب، موجب یکپارچگی و شکلگیری نقشه ذهنی گردیده است. لیکن در انتخاب موضوعات و مفاهیم کلی مطروحه، دلایل نویسندگان به درستی مشخص نگردیده است و همچنین نقدهایی در زمینه نادیده گرفتن سبک های یادگیری، محیط یادگیری و عدم تبیین آموزش و یادگیری وارد میباشد. این کتاب یکی از منابع رشته تکنولوژی آموزشی بوده و شایسته است تا از ابعاد تأثیرگذاری آن در آموزش و یادگیری مورد بررسی قرار گیرد.
The book “Graphics for Learning” is the result of the valuable efforts of Ruth Colvin Clark and Chopeta Lyones in explaining graphics to facilitate learning. The main premise of the book is that the use of graphics (visual elements) alongside words facilitates learning compared to words alone. The authors’ efforts in presenting the material are accompanied by features such as the use of research evidence and action-based cognitive theory in real-life learning situations, clear and integrated expression, and up-to-datedness, to distinguish this book from other books in graphic design. Another special feature of the book is the use of graphic guides or instructions on how to use visual elements to enhance the processes of learning psychology and to learn different types of course content. The existence of a general map of the book and an explanation of the position of each section and each chapter in relation to the collection of contents have led to the integration and formation of a mental map. However, in selecting the general topics and concepts, the authors’ reasons have not been properly identified, and there are also criticisms about ignoring learning styles, learning environment, and not explaining teaching and learning. This book is one of the resources in the field of educational technology, and it is worthwhile to examine the dimensions of its effectiveness in teaching and learning.
Machine summary:
تلاش مؤلفان در ارائۀ مطالب با ویژگیهایی ازجمله استفاده از شواهد تحقیقاتی و نظریۀ شناختی مبتنیبر عمل در موقعیتهای آموزشی واقعی و بیانی روشن و یکپارچه و بهروزبودن همراه است تا این کتاب را از دیگر کتابهای موجود در طراحی گرافیکی متمایز سازد.
نویسنده بهدلیل عوامل متعدد مؤثر در عناصر بصری به این نتیجه رسیده است که قانون کاملی برای تشخیص بهترین گرافیک وجود ندارد و انتخاب آن حاصل تعامل عوامل مختلف است؛ ـ نکتۀ حائزاهمیت دیگر، خلاقیت و نوآوری مؤلفان در ساختاربندی مطالب و تهیۀ نقشۀ کلی از مطالب موردنظر است که در آن، هر بخش از کتاب بر بنیان پیریزیشده در بخش قبل از خود استوار است که موجب انسجام و دستیابی به نقشۀ مفهومی برای خواننده میشود؛ ـ بخش اول که بهمنزلۀ بنیان کتاب عمل میکند در سه فصلِ قدرت گرافیک آموزشی (عناصر بصری)، وجوه عناصر بصری، و یک الگو برای طراحی بصری موردبررسی قرار گرفته است؛ ـ در بخش دوم «عناصر بصری درخدمت تقویت فرایندهای روانشناسی یادگیری» مطرح میشوند که فرایندهای مطروحه در هشت فصل عبارتاند از فرایند یادگیری، هدایت توجه، زندهکردن دانش پیشین، بهحداقلرساندن انباشت حافظه، ساختن الگوهای ذهنی، انتقال یادگیری، انگیزهبخشی به یادگیری، و تفاوتهای فراگیران؛ ـ بخش سوم به «عناصر بصری درخدمت گونههای مختلف محتوای درسی» اختصاص مییابد که محتوای درسی در پنج گونه: روندها (procedural)، مفاهیم (concept)، واقعیتها (fact)، فرایندها (process)، و اصول (principles) بررسی میشوند؛ ـ در بخش آخر، «برنامهریزی و انتقال عناصر بصری»، مشخصکردن زمینه و طراحی رویکرد بصری آمده است.