Abstract:
تاریخنامههای معماری گوناگوناند. این گوناگونی تا اندازهای از «دیدگاه» مورخ معماری سرچشمه میگیرد. مورخ معماری از ناکجا به معماری نظر نمیکند، بلکه همواره بهناگزیر از زاویهای خاص به معماری مینگرد. اگرچه دیدگاه مورخ در مسیلهها، پرسشها، میدان جستجوی شواهد و نیز تفسیر آنها اثر میگذارد، بیش و پیش از اینها جنبه یا لایههایی از معماری را در چشم مورخ میآورد و همزمان جنبههای دیگر را از چشم او میاندازد. موضوع مقاله حاضر بررسی جنبهای از معماری است که تاریخنامه معماری از دیدگاه خود بر آن نظر میکند. به این منظور در این مقاله چهار تاریخنامه مشهور معماری مغربزمین که از حیث دیدگاه تفاوتهای آشکاری دارند، برگزیده شده است و پس از معرفی اجمالی تاریخنامه و دیدگاه آن، با ترکیبی از راهبردهای توصیفی و تفسیری نحوه نظر کردن مورخ بر معماری کلیسای گوتیک و نیز یکی از نمونههای شاخص آن، کلیسای شارتر فرانسه، شرح داده شده است. این تاریخنامهها و کانونهای توجه آنها چنیناند: ۱) تاریخ معماری به روش تطبیقی معماری را چون چارهجویی هنرمندانه برای حل مشکلات ساختمانی میپندارد و کلیسای گوتیک را از حیث اینکه راهحلهای مشکلات ساختمانی و سازهای چگونه «تطور» یافته است شرح میدهد. ۲) داستان معماری غرب که نظریهای مارکسیستی درباره تاریخ دارد، معماری را محصول جایگاه طراح در نظام تقسیم کار اجتماعی میداند و در شرح کلیسای گوتیک به «شیوه تولید» آن نظر میکند. ۳) در تاریخ معماری: صحنهها و آیینها معماری سرشتی فرهنگی اجتماعی دارد و ازاینرو کلیسای گوتیک را از حیث اینکه چگونه جلوه آیینهای اجتماعی است برمیرسد. ۴) معماری از پیشاتاریخ تا پسامدرنیسم از منظری صورتگرایانه و فضامدار به معماری مینگرد. در این تاریخنامه معماری هنری فضایی بصری و محصول آن بنایی یادمانی است. در هر بنای یادمانی، از جمله کلیسای گوتیک، ویژگیهای صوری (فرمال) و کیفیتهای بصری فضا و نیز تاثیر روانشناختی است که شایسته ذکر در تاریخ است.
Architectural histories do differ and to some extent, this difference roots in the historian’s “viewpoint”. The architectural historian does not look at architecture from nowhere and always has a certain perspective. Although historian’s questions, the field of his quest, types of testimonies and way of interpretation are affected most, viewpoint avoids the past architecture to be seen flatten, makes some aspects prominent and spontaneously, taking the other aspects out of attention. In this article these focal points of architecture will be discussed in four famous histories of western architecture which are totally distinct in their perspective. In each case, based on a descriptive and interpretive method and after a quick bibliographical introduction, the historian’s point of view will be discussed. Specifically, more argumentation will be on Gothic cathedral, and one of its significant examples, Chartres Cathedral. The mentioned architectural histories and their focal points are these: 1) History of Architecture on the Comparative Method (1905) , looking at architecture as an evolutional solution of building problems and then, Gothic cathedral as a solution mostly based on roman arch-based architecture; 2) The Story of Western Architecture (1979) , with a Marxist theory of history, seeking for the effect of social class change on labor division and the products of architectural designer; 3) A History of Architecture: Settings and Rituals (1995) , seeing Gothic cathedral as a luminous place suited for holding up the rituals of new interpretation of Christianity in thirteenth century; 4) Architecture, from Prehistory to Postmodernity (2002) , taking architecture as a spatio-visual art, dealing with Gothic cathedral as the physical embodiment of a transcendent vision which employed structural and formal elements of architecture for reaching to an otherworldly appearance.