Abstract:
کیفیت به عنوان تطابق وضعیت آموزش عالی با رسالت، هدف و انتظارات افراد ذیربط، ذینفع و ذیعلاقه در امور دانشگاهی میباشد. کیفیت در آموزش عالی یک نقطه ثابت و ایستا نیست بلکه یک حرکت و یک هدف استراتژیک است.هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر کیفیت آموزش و تدریس در دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه دانشجو ـ معلمان میباشد.جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجو ـ معلمان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 99-1398 در پردیسهای استان خوزستان که 2200 نفر می باشند.از بین آنها 30 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند گردآوری دادهها تا اشباع نظری ادامه پیدا کرد.ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه نیمهساختاریافته است.برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل محتوی استفاده شده است و مصاحبهها مورد تفسیر قرارگرفت.یافتهها نشان دادند که از دیدگاه دانشجو ـ معلمان، هفت عامل بالاترین نقش را در کیفیت آموزش و تدریس داشتهاند که شامل: ویژگیهای فردی و حرفهای اساتید، مدیریت کلاس درس، برنامهریزی درسی، فضای فیزیکی، ارزشیابی آموزشی توسط اساتید، نقش آموزش و پرورش، نقش دانشگاه فرهنگیان، می باشند.
Quality is the adaptation of the status of higher education to the mission, goal and expectations of relevant and interested people in academic affairs. Quality in higher education is not a fixed point but a movement and a strategic goal. The purpose of this study is to identify the factors affecting the quality of education and teaching at Farhangian University from the perspective of students-teachers. The statistical population of this study is all students-teachers to study in the academic year of 1398-99 in the campuses of Khuzestan province, which are 2200 people. Among them, 30 people were selected by purposive sampling method. Data collection continued until theoretical saturation. The data collection tool is a semi-structured interview. For analysis the data were used for content analysis and the interviews were interpreted. The results showed that from the student-teacher perspective, seven factors had the highest role in the quality of teaching and learning, including: personal characteristics and professions of teachers, classroom management, lesson planning, Physical space, educational evaluation by professors, the role of education, the role of Farhangian University.
Machine summary:
عوامل موثر بر کيفيت آموزش و تدريس براساس نتايج تحقيقات متعدد شامل : چگونگي روش تدريس ، سازماندهي محتواي آموزشي، سازماندهي فضاي آموزشي و ارزشيابي کلاسي(يمنيدوزيسرخابي و همکاران ، ١٣٨٧)؛ کارآمدي در آموزش ، کارآمدي در ارائه محتوا، تعامل حرفه اي، توجه به رشد همه جانبه دانشجويان ، احترام به همکاران ، فضاي بحثي مناسب در کلاس ، احترام به کلاس و در نهايت ارزشيابي مناسب (مطلبيفرد و همکاران ،١٣٩٠)؛ تسلط استاد در درس مورد تدريس ، صداقت در رفتار و گفتار، ارائه جذاب مطالب درسي و داشتن برنامه ريزي منظم براي ارائه درس (گشمرد و همکاران ،١٣٩٠)؛ سن ، مرتبه علمي، سابقه تدريس (غنچي و همکاران ،١٣٩١)؛ تناسب مطالب درسي با سطح فراگيران و تسلط استادان بر مطالب درسي و ميزان تناسب امتحان و مطالب گفته شده (اميدي و همکاران ،١٣٩٢)؛ کيفيت 4 دانشگاه ازجمله مکان فيزيکي و برنامه درسي(انارينژاد و همکاران ، ١٣٩٤)؛ تعيين و بيان اهداف توسط اساتيد، سازماندهي کلاس ، طراحي تدريس و نوع ارزشيابي(حسن نتاج و همکاران ، ١٣٩٤)؛ طرح درس مطلوب ، روابط انساني، توجه به محيط يادگيري، انجام دقيق روش تدريس مناسب و ويژگيهاي شخصيتي مدرس (سليمي و رمضاني، ١٣٩٣)؛ مهارت هاي حرفه اي تدريس ، قدرت ارتباط با دانشجو، تسلط بر مواد و محتواي درسي، ارزشيابي(محمديخانقاه و حسين زاده ، ١٣٩٤)؛ دانش پژوهي، ويژگيهاي شخصيتي و ويژگيهاي ارتباطي مدرسان (هداوند و حيدريوند، ١٣٩٥)؛ويژگيهاي شخصيتي و سبک رهبري کلاس درس استادان يارمحمدزاده و همکاران ، ١٣٩٦)؛ اهداف و رسالت هاي دانشکده ، کيفيت برنامه درسي، فضا و امکانات آموزشي، فرايند تدريس و يادگيري، انجام ارزشيابي، مهارت هاي رفتاري استادان ، مهارت هاي حرفه اي استادان ، دانشجويان ، کاربرد استانداردهاي آموزشي(رشادت جو و همکاران ، ١٣٩٧)؛ بکارگيري روش هاي مختلف تدريس ، فنون مرور و تمرين ، مهارت هاي پرسشگري، بيان راهبردهاي حل مسئله در کلاس ، اداره کلاسي و ايجاد جو صميمي مدرسان (يوهيوآن ،٢٠١٤١)؛ استفاده از فناوري اطلاعات (حميتي ٢و همکاران ، ٢٠١٥)؛ تخصص معلمان ، مهارت هاي تدريس معلمان ، محتواي برنامه درسي و تعداد دانشجويان بر کيفيت تدريس استادان تأثيرگذار است (هباکوا،٣ ٢٠١٥)؛ وجود رابطه بين ارزيابي تدريس در آموزش عالي و کيفيت آموزش (دوريسوا٤و همکاران ، ٢٠١٥)؛ جو مناسب يادگيري، حمايت اجتماعي از طرف سرپرستان و همکاران نزديک و ارزش يادگيري(ايورز٥ و همکاران ، ٢٠١٦)؛ تضمين کيفيت آموزش و يادگيري به عنوان يک تخصص نوظهور در آموزش عالي(استنهارت و 6 همکاران ، ٢٠١٧)؛ کيفيت تدريس و مديريت آن را بخش جداييناپذير اصلاحات آموزشي(سيفرد و آنسمن ،٧ ٢٠١٨) ميباشند.