Abstract:
بانکها از طریق گردآوری سرمایههای خُرد و سرگردان در نظام اقتصادی و اعطای امتیاز و درکنار آن ارایه خدمات بانکی و مالی با استراتژیهای متنوع، موتور توسعه اقتصاد کشورها تلقی میشوند. فعالیتهای بانکی یا هر استراتژی مرتبط به آن، در بستر یک جامعه انجام و اجرا میشود و بانک نمیتواند نسبت به مسئولیت خود درقبال جامعهای که در آن فعالیت دارد بیتفاوت باشد. یکی از کاربردیترین و درعین حال موثرترین استراتژیهای نوین بانکها، بکارگیری صحیح و دقیق استراتژی CSRاست. بانک از طریق استراتژی مسئولیت اجتماعی، میتواند تصویر مثبتی نسبت به برند خود ایجاد و عملکرد اقتصادی را بهبود دهد. در کشورما مختصات فرهنگی، آمیختهای از آداب و سنن ملی و باستانی و در عین حال اسلامی و مذهبی است. با توجه به این که استراتژی اتخاذ شده در بانکها درحوزه مسئولیت اجتماعی، عموماً سرچشمه غربی دارد و بر اساس مختصات آن جوامع تدوین شده است، لذا نگرشی نوین در بکارگیری این استراتژی ضروری است. این پژوهش بر مبنای انجام مصاحبههای عمیق با 10 نفر از خبرگان بانکی و فرهنگی با تامین اصل اشباع نظری انجام شده است. از محتوای مصاحبهها با فن تحلیل تِم، چهارحوزه اصلی استخراج شد که به تفکیک، پانزده مولفه فرهنگیدرحوزه مشتریان، چهارده مولفه فرهنگیدرحوزه کارکنان، چهارده مولفه فرهنگی درحوزه آحادجامعه و ۹مولفه فرهنگی درحوزه محیط زیست و در مجموع پنجاه و دو مولفه احصاء شد تا بتوان با نگرشی نوین، استراتژی مسئولیت اجتماعی بانکهای دولتی را با رویکرد فرهنگ ایرانی اسلامی تدوین و اجرایی نمود.
Banks are considered the countries’economic development engine through collecting small and wandering capitals in economic system and granting privilege besides providing banking and financial services through various strategies. Banking activities with any related strategy are done in community domain and banks can not be indifferent to their responsibilities toward the society in which they perform their activities. One of the most practical, and yet efficient new strategies of the banks is the careful and accurate use of CSR strategy. Banks can create a positive image regarding their brand and improve their economic function by means of their social responsibility strategy. In our country, cultural features consist of national and ancient customs and traditions while being Islamic and religious. Since the adopted strategy in banks in social responsibility domain have mostly western origin and have been compiled based on those societies’ features, then a new approach for the use of this strategy is necessary. This research has been done based on deep interviews with 10 university and banking system experts and fulfilling the theoretical saturation hypothesis.Via Tem Analaysis method, four main domains were extracted from the contents of the interviews which separately consist of 15 cultural features in clients’ domain, 14 cultural features in staff’s domain, 14 cultural features in community domain and cultural features in environment’s domain, totally 52 features were recognized so that with a new approach to be able to compile and implement the state banks’ social responsibility strategy with Iranian Islamic approach
Machine summary:
از محتواي مصاحبه ها با فن تحليل تم ، چهارحوزه اصلي استخراج شد که به تفکيک ، پانزده مولفه فرهنگي در حوزه مشتريان، چهارده مولفه فرهنگي در حوزه کارکنان، چهارده مولفه فرهنگي در حوزه آحاد جامعه و ٩ مولفه فرهنگي در حوزه محيط زيست و در مجموع پنجاه و دو مولفه احصاء شد تا بتوان با نگرشي نوين ، استراتژي مسئوليت اجتماعي بانک هاي دولتي را با رويکرد فرهنگ ايراني اسلامي تدوين و اجرايي نمود.
در اين مقاله تلاش شده است تا با بررسي دقيق مفاهيم CSR، اقتصاد و بانکداري و فرهنگ ايراني اسلامي از طريق مطالعات کتابخانه اي، مباني 1 - Responsibility Social Corporate (CSR) نظري احصاء و در ادامه با رويکرد کيفي و اخذ نظرات خبرگان دانشگاهي و بانکي از طريق مصاحبه عمقي مستقيم ، حوزههاي استراتژيک CSR و مولفه هاي فرهنگ ايراني اسلامي هر حوزه استخراج، تحليل و طبقه بندي و ارائه شود.
اين بررسي نشان ميدهد که درخصوص تاثر فرهنگي مقوله پر اهميت و استراتژيک CSR از مباني ايراني اسلامي، مفهومپردازي جامعي صورت نپذيرفته است از سوي ديگر آنچه در پژوهش هاي پيشين در اين خصوص صورت پذيرفته است ، الزاما و اختصاصا بانک ها، خصوصا بانک هاي دولتي را که به نوعي مجريان ارادهها و انديشه هاي اقتصادي دولت ها محسوب ميشوند را شامل نشده است ، لذا تبيين استراتژي CSR با رويکرد فرهنگ ايراني اسلامي در نظام بانکي ايران، امري ضروري تلقي مي شود.
در اين روش کيفي، خبرگان و اساتيد دانشگاه در حوزه تحقيق به صورت انفرادي و مستقيم و عمقي مصاحبه شده و دادههاي حاصله با روش تحليل تم ، حوزههاي مسئوليت اجتماعي بانک ها و مولفه هاي فرهنگ ايراني اسلامي موثر برآنها، استخراج و طبقه بندي ميشوند.