Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه اثربخشی بین سلامت روان با خودمتمایزی و هوش معنوی در بین
دانشجویان دانشگاه خیام مشهد می باشد. این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون
با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشجویان دانشگاه خیام مشهد در سال ١٣٩٩ در
نظر گرفته شد. در این پژوهش برای انتخاب آزمودنیها از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای
چندمرحله ای استفاده شده است. یافتهها نشان داد نمرات پیش آزمون به عنوان متغییرهای همپراش، تفاوت
در دو گروه کنترل و آزمایش در حیطه سلامت روان و هوش معنوی در سطح ٠٢٢/.<P معنیدار است
ولی در حیطه خودمتمایزی معنیدار نیست. نمرات گروه آزمایش در مرحله پس آزمون نسبت به مرحله
پیش آزمون در مولفه ی سلامت روان و هوش معنوی در مقایسه با گروه کنترل افزایش یافته و در
خودمتمایزی، کاهش یافته است. نتایج تحلیل کواریانس تک متغیره نشان داد با در نظر گرفتن نمرات
پیش آزمون بعنوان متغیر همپراش، آموزش هوش معنوی بر سلامت روان و هوش معنوی این دانشجویان
موثر است و بر خود متمایزی تاثیری نداشته است. همانطور که نتایج نشان داد، آموزش هوش معنوی بر
افزایش سلامت روان تاثیر معنادار داشته ولی بر خودمتمایزی تاثیر معنادار نداشته است
Machine summary:
همان طور که نتايج نشان داد، آموزش هوش معنوي بر افزايش سلامت روان تاثير معنادار داشته ولي بر خودمتمايزي تاثير معنادار نداشته است واژه هايکليدي: سلامت روان ، هوش معنوي، خودمتمايزي، اثربخشي بررسي رابطه اثربخشي بين سلامت روان با خود متمايزي و هوش معنوي در دانشجويان دانشگاه خيام سال چهارم ، شماره هفدهم ، پاييز ١٣٩٩ مقدمه يکي از مفاهيم ضروري و همواره مورد بحث دنياي پيچيده انسان که قدمتي به بلندي هستي وي دارد مفهوم سلامتي است .
٢٦5 بررسي رابطه اثربخشي بين سلامت روان با خود متمايزي و هوش معنوي در دانشجويان دانشگاه خيام سال چهارم ، شماره هفدهم ، پاييز ١٣٩٩ حال آنکه هوش معنوي در برگيرنده ي توانايي ذهني زيربناي معنويت ميباشد و صرف پرداختن به مناسک ديني نيست .
٢٦٨ فصلنامه مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي سال چهارم ، شماره هفدهم ، پاييز ١٣٩٩ (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ١: خلاصه نتايج تحليل کواريانس نتايج جدول (١) نشان ميدهد با در نظر گرفتن نمرات پيش آزمون به عنوان متغييرهاي همپراش ، تفاوت در دو گروه کنترل و آزمايش در حيطه سلامت روان و هوش معنوي در سطح ٠٢٢/ .
همانطور که ملاحظه ميشود نمرات گروه آزمايش در مرحله پس آزمون نسبت به ٢٦٩ بررسي رابطه اثربخشي بين سلامت روان با خود متمايزي و هوش معنوي در دانشجويان دانشگاه خيام سال چهارم ، شماره هفدهم ، پاييز ١٣٩٩ مرحله پيش آزمون در مولفه ي سلامت روان و هوش معنوي در مقايسه با گروه کنترل افزايش يافته و در خودمتمايزي، کاهش يافته است .
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش تعيين ميزان بررسي رابطه اثربخشي بين سلامت روان با خود متمايزي و هوش معنوي در دانشجويان است .