Abstract:
از مهمترین کارویژههای مدیریت منابع انسانی در سازمانها مدیریت سامانهی
جبران خدمات کارکنان میباشد. برای شناسایی ابعاد مدیریت جبران خدمات ناگزیر از
شناخت مفاهیم و عناصر این سیستم هستیم. در نوشتهی پیشرو به نحوی گذرا،
طبقهبندی شده و جمعبندی شده با این مفاهیم و عناصر آشنایی صورت خواهد گرفت. با
این نگاه که نگاهی نسبتا جامع به مسائل جبران خدمات است، توانایی و زمینهی
خلاقیت و ابتکار در ایجاد روشهای نوین جبران به وجود میآید.
Machine summary:
لازم به ذکر است که این مقاله در پی دو نوشته قبلی با عنوانهای نظریههای پرداخت حقوق و دستمزد در سازمان و استراتژی و عمل در نظام جبران خدمات بوده و مکمل آن مباحث محسوب میگردد.
مدیریت جبران خدمات جبران خدمات، مفهوم گستردهای است که فرایند طراحی نظامهای حقوق و دستمزد، نظامهای پاداش، طبقهبندی و ارزشیابی مشاغل و نیز تنظیم جداول حقوق و دستمزد را پوشش میدهد و مقولهی مهمی است که در رفتار اقتصادی و اجتماعی و تصمیمات کارکنان از جمله ماندن یا ترک شغل مؤثر خواهد بود.
اهمیت و ضرورت مدیریت جبران خدمات تعیین میزان حقوق یا دستمزدی که سازمان باید به کارکنان خود بپردازد، از مهمترین جنبههای مدیریت منابع انسانی است؛ زیرا اولاً نظام پاداش (که حقوق ودستمزد، بخشی ازآن است) تأثیر بسزایی در جذب و رضایت کارکنان و ایجاد انگیزه در آنان دارد، و این بدین دلیل است که کارکنان به پاداش به عنوان درآمد و ابزار رفع نیازهای مادی خویش مینگرند.
مبانی نظام پرداخت تأمین عدالت اجتماعی: تعیین و پرداخت میزان حقوق و مزایای متعلق به سطوح و ردههای مختلف کارکنان دولت باید متناسب با میزان شایستگیها، عملکرد و سایر عوامل تفاوتگرا باشد ولی ساوی حقوق در موارد زیر مورد بررسی قرار میگیرد:الف) تساوی سازمانی: تساوی سازمانی با در نظر گرفتن و متعادل کردن نیازهای کارکنان، مدیران و سهامداران حاصل میشود.
مقایسهی نظام جبران سنتی و نوین تغییرات در سامانهی جبران خدمات، قلب توسعه در مدیریت منابع انسانی بوده و به خصوص تغییر از نگاه کوتاهمدت به بلندمدت و راهبردی به تازگی در ادبیات جبران خدمات وارد شده است، و تغییرات در حقوق و مزایا، تحت عنوان پرداختهای جدید را به یکی از اهداف کلیدی مطالعات این حوزه بدل کرده است.