Abstract:
امروزه منتورینگ در اکثر سازمانها و همچنین آموزش و پرورشِ بسیاری از کشورها مرسوم میباشد. در کشور ما با وجود نبودِ نقش رسمیای تحتِ این عنوان، بسیاری از وظایف و کارکردهایِ منتور(معلمِ ارشد) توسطِ مدیر مدرسه و معلمانِ باسابقه، به طور غیررسمی پوشش دادهمیشود. هدفِ این پژوهش بررسیِ میزانِ پوششِ این کارکردها در مدارس ابتداییِ جنوبِ شهر تهران و یافتن رابطه بین این متغیر و خودکارآمدیِ معلمان تازهکار بود. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و روش تحقیق توصیفی و همبستگی میباشد. جامعهی آماری کلیهی معلمان تازهکارِ ابتداییِ مناطقِ 15تا 19تهران به تعداد524 نفربود. حجم نمونه براساس فرمولِ کوکران 245نفرمحاسبه و232پرسشنامه تکمیل شد. از دو پرسشنامهی خودکارآمدیِ شانموران و ولفولکهوی(2001)و پرسشنامهای که محقق با اقتباس و رعایتِ ساختارِعاملیِ پرسشنامهی منتورینگ نوئه(1988) برای سنجشِ معلمارشدی ساختهاست استفاده و آلفای-کرونباخ آنها 0/961و 0/945محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن،تی تک نمونهای و رگرسیون یکمتغیره استفادهگردید. نتایج حاکی از پایین بودنِ میزانِ کاربستِ معلمارشدی به ویژه کارکردِ مربیگری(با میانگینِ2/21 از5) بود، که نیاز به تعریفِ نقش رسمیای تحت عنوان منتور را در نظام آموزشی ما ضروری نشان میدهد. همچنین بین معلمارشدی و تمام کارکردهای فرعیِ آن به جز"مشاوره" با خودکارآمدی معلمان تازهکار رابطهی مثبت و معناداری وجودداشت(r=0/712). درآخر معلمارشدی توانست حدود 50 درصد، خودکارآمدی را پیشبینینماید.
Today, mentoring is common in most organizations of many countries,as well as in the education. We don't have mentors in Iran, but many of her duties are informally covered by the school principal and veteran teachers. The main purpose of this study was to investigate the coverage of these functions in primary schools in the south of Tehran and to find a relationship between this variable and the self-efficacy of novice teachers. This research is a descriptive and correlational research method .The statistical population of the study was 524 of all beginning elementary teachers employed in 15-19 districts of Tehran. The sample size was calculated based on Cochran formula of 245 persons, Finally, the researcher completed 232 questionnaires. Data were collected using two self-efficacy questionnaires Tschannen-Moran & Woolfolk Hoy(2001) and a questionnaire developed by the researcher based on the mentoring questionnaire of Noe(1998) to measure mentoring. Descriptive statistics and Pearson and Spearman correlation coefficients, one regression were used to analyze the data. The results showed a positive and significant relationship between mentoring quality and self-efficacy of novice teachers)r=+0.712). There was positive and significant relationship between all major and sub-functions of mentoring and teachers' self-efficacy except"Counseling". Mentoring can also predict about 50 percent of the self-efficacy variable. Also the amount of implementation of these functions, especially the function of "coaching" in our statistical community was estimated to be very low. This implies that a formal role must be defined in our education system as "Mentor".