Abstract:
زمینه و هدف: از آنجا که دانشآموزان به عنوان هسته اصلی نظام آموزشی هستند، باید متغیرها و مؤلفه های مربوط به سلامت روانی آنان با حساسیت و توجه بیشتری مورد توجه قرار گیرد. خودمهارگری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان به عنوان شاخصهای مهم مرتبط با سطح اضطراب در مطالعات مختلف شناسایی شدهاند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر خودمهارگری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام شده است.
روش: در این پژوهش از روش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه گواه و دو گروه آزمایش استفاده شده است. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهرستان ساری بود که در سال ۱۳۹۶ مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه شامل 40 دانشآموز بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شده و به صورت تصادفی، ۲۰ نفر در گروههای آزمایش (۱۰ نفر گروه با اضطراب امتحان بالا و ۱۰ نفر گروه با اضطراب امتحان پایین) و ۲۰ نفر در گروههای گواه (۱۰ نفر گروه با اضطراب امتحان بالا و ۱۰ نفر گروه با اضطراب امتحان پایین) جایدهی شدهاند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای خودمهارگری تانجنی (2004)، عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) و اضطراب امتحان اسپیلبرگر (2010) بود. مداخله درمانی شامل هشت جلسه 45 دقیقهای آموزش ذهن آگاهی به گروههای آزمایش بود و گروه های گواه، مداخله ای را دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره دوراهه استفاده شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر خودمهارگری تحصیلی دانشآموزان با اضطراب بالا، مؤثر بوده (۰۷/۴۱=F و ۰01/۰>P) ولی در دانشآموزان با اضطراب پایین، تأثیری نداشته است (۸۰/۰P و۰۶/۰=F). همچنین این مداخله بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اضطراب بالا مؤثر بوده (64/28=F و ۰01/۰>P) ولی در دانشآموزان با اضطراب پایین، تأثیری نداشته است (68/۰P و3/۰=F).
نتیجه گیری: با توجه به یافتههای این مطالعه نتیجهگیری میشود که اضطراب امتحان به عنوان متغیر تعدیلکننده در آموزش ذهنآگاهی بر خودمهارگری و عملکرد تحصیلی مؤثر بوده است. در نتیجه توجه به میزان اضطراب امتحان به عنوان عاملی که در میزان اثربخشی ذهنآگاهی بر خودمهارگری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مؤثر است، باید مورد تأکید قرار گیرد.
Background and Purpose: As students form the cornerstone of educational systems, features and variables related to their mental health should be considered carefully. Research has shown that self-control and academic performance are important factors related to the level of anxiety in students. This study aimed to investigate the effectiveness of cognitive therapy based on mindfulness on self-control and academic performance of students with the moderating role of test anxiety.
Method: This research was a quasi-experimental study with pretest-posttest design, which had two control groups and two experimental groups. The study population included all the grade 6 female students in Sari in 2017. A sample of 40 students was selected by multi-stage cluster sampling and then was randomly divided into 20 students in experimental groups (10 students in high level of test anxiety, 10 students in low level of test anxiety), and 20 students in control group (10 students in high level of test anxiety, and 10 students in low level of test anxiety). The study tools included Self-control Scale (Tangney, 2004), Academic Performance Questionnaire (Pham & Taylor, 1999), and Test Anxiety Inventory (Spielberger, 2010). The experimental groups received eight 45-min sessions of mindfulness training, while the control groups underwent no intervention. Data were analyzed by multivariate ANCOVA.
Results: Findings of the research showed that cognitive therapy based on mindfulness was effective on the self-control of students with high level of test anxiety (F=41.07, P0.80). Also, this intervention was effective on the academic performance of students with high level of test anxiety (P0.68).
Conclusion: Based on the results of this study, it can be concluded that test anxiety has a moderating role in the effectiveness of mindfulness training on self-control and academic performance of students. Therefore, test anxiety must be emphasized as a factor influencing the effectiveness of mindfulness training on the self-control and academic performance of students.