Abstract:
زمینه: ارزشهای اخلاقی به عنوان زیرمجموعهای از فرهنگ سازمان، تاثیر متقابل چند بُعدی بر روابط رسمی و غیر رسمی و کنترل رفتاری اعضای آن دارد. ارزیابی تاثیر جنبههایی از روابط و تعاملات میانفردی در سازمانها که به مثابه کژکارکردهای اخلاقی، عامل تضییع استعدادهای سازمان شمرده میشوند موضوع پژوهش حاضر است.
روش: مطالعه حاضر پژوهشی کیفی با استراتژی پدیدهنگاری است. جامعه آماری مجموعه کارکنان پیمانی یا رسمی ارگانهای دولتی استان خراسان شمالی است که «تجربه تضییع استعدادها و مهارتها» را در خود، همکاران، یا منابع انسانی زیرمجموعه خود داشتهاند. تعداد 20 نمونه به شیوه غیرتصادفی و هدفمند از میان 17 ارگان دولتی انتخاب شده و از مصاحبه نیمهساختاریافته برای جمعآوری دادهها استفاده شد. تحلیل دادهها در سه گام کدگذاری باز، محوری، و گزینشی صورت گرفته و فضای نتیجه بر آن اساس ارائه شد.
یافتهها: پس از تلخیص، تقلیل، و کدبندی دادهها تعداد 11 کانون توجه (افق درونی) در حوزه کژکارکردهای بروننگر اخلاق در قالب 4 زمینه ارتباطی میانفردی (افق بیرونی) حاصل شد. تلفیق افقهای بیرونی و درونی به ایجاد 21 طبقه توصیفی انجامید.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد «مدیران و سطوح بالاتر سازمان» با تعاملات ناکارآمد خود در قالب «بیتفاوتی و عدم حمایت از ایدهپردازی» و «عدم مشارکتطلبی افراد» بیشترین نقش را در تضییع استعدادهای سازمان ایفا میکنند. کژکارکردهای ارتباطی «افراد مستعد با مدیران» در اولویت بعد قرار گرفت.
Background: Ethical values as a subset of organizational culture have a multidimensional interaction on formal and informal relationships and behavioral control of its members. Assessing the impact of aspects of interpersonal relationships and interactions in organizations that are considered as moral dysfunctions, the cause of wasting the organizationchr('39')s talents is the subject of this study.
Method: The present study is a qualitative research with a phenomenological strategy. The statistical population is a group of contract or official employees of government agencies in North Khorasan Province who have had "experience of wasting talents and skills" in themselves, colleagues, or their subordinate human resources. Twenty samples were randomly selected from 17 government agencies and semi-structured interviews were used to collect data. Data analysis was performed in three steps of open, axial, and selective coding, and the result space was presented accordingly.
Results: After summarizing, reducing, and coding the data, 11 foci of attention (inner horizon) in the field of extraversion of morality were obtained in the form of 4 interpersonal communication fields (outer horizon). The combination of external and internal horizons led to the creation of 21 descriptive classes.
Conclusion: The results showed that "managers and higher levels of the organization" with their inefficient interactions in the form of "indifference and lack of support for ideation" and "lack of participation of individuals" play the most important role in wasting the talents of the organization. Communication dysfunctions of "talented people with managers" became the next priority.
Machine summary:
جدول 2: عناصر ثابت و متغیر استخراج شده از کژکارکردهای ارتباطی «میانفردی» در بالندگی استعدادها {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر اساس تحلیل صورت گرفته، مشارکت کنندگان از چهار نظرگاه (افق بیرونی) به پدیده مینگرند: منظر «تعاملات مدیران یا سطوح بالاتر سازمانی»، «تعاملات همکاران یا زیرمجموعههای سازمانی»، «تعاملات فرد مستعد با مدیران و خارج سازمان»، و «تعاملات فرد مستعد با همکاران، زیرمجموعه و اربابان رجوع»؛ در ادامه، فضای نتیجهی هر یک از افقهای چهارگانه که نشانگر طبقات توصیفی هر یک این افقها است ارائه میشود.
بر این اساس تلاش همکاران برای نزدیکی به مدیران و چاپلوسی و نیز ادعای شایستگی بیشتر جهت تصدی مسؤولیتهای فرد مستعد به عنوان یک کژ کارکرد ارتباطی توسعه استعداد محسوب میشود.
جدول3: فضای نتیجه کژ کارکردهای ارتباطی بالندگی استعدادهای سازمانی در افقهای چهارگانه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} پژوهشگران نیز یکی از بخشهای کلیدی موفقیت در این مرحله را توانایی ارتقاء خود، بهاشتراکگذاری کار و ایدهها میدانند (26) همچنین ایجاد شبکه ارتباطی با همکاران بهمنظور انجام همکاری مشترک و جلب حمایت جهت حرکت از مهارت تا تعالی استعداد فرد را حائز اهمیت میشمارند (28).
3. Subotnik RF, Olszewski-Kubilius P, Worrell FC.
Leveraging employee engagement through a talent management strategy: optimizing human capital through human resources and organization development strategy in a field study.
Tehran: Public Management Training Center.
Tehran: University of Medical Sciences and health Services Press.