Abstract:
زمینه: اخلاق حرفهای در دهه اخیر مورد توجه بسیاری از سازمانهای ایرانی قرار گرفته است. چرا که ریشه بسیاری از رفتارها و فعالیتهای مدیران و اساتید را باید در اخلاق و ارزشهای اخلاقی جست و جو کرد. بر این اساس هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه اخلاق حرفه ای با پاسخگویی فردی اساتید با نقش میانجی هویت سازمانی بوده است.
روش: پژوهش حاضر توصیفی -همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش، کلیه اعضای هیات علمی دانشگاههای شهید مدنی آذربایجان و بناب جمعا به تعداد 273 نفر بوده که از این تعداد 151 نفر به روش تصادفی طبقه ای نسبتی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. به منظور ارزیابی روابط بین متغیرهای مکنون و اندازهگیری شده در الگوی مفهومی، از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بیشترین شدت رابطه علی مربوط به رابطه بین هویت سازمانی و پاسخگویی و پس از آن رابطه علی اخلاق حرفهای بر هویت سازمانی میباشد. در پژوهش حاضر رابطه علی اخلاق حرفهای بر هویت سازمانی تائید شد. در عین حال رابطه علی اخلاق با پاسخگویی معنی دار دیده نشد (01/ 0 P>). همچنین طبق یافته پژوهش حاضر، نقش میانجی هویت سازمانی در رابطه بین اخلاق حرفه ای و پاسخگوئی در مدل تائید شد. با تائید نقش میانجی هویت سازمانی، اخلاق حرفهای دارای اثر غیرمستقیم، مثبت و معنی دار بر پاسخگوئی با ضریب 36/ 0 میباشد.
نتیجهگیری: طبق نتایج پژوهش حاضر هویت سازمانی به طور مستقیم و اخلاق حرفه ای به طور غیر مستقیم، زمینه تقویت و بهبود پاسخگویی فردی اعضای هیات علمی را در محیط آموزشی فراهم میکند.
Background: Professional ethics has been considered by many Iranian organizations in the last decade. Because the roots of many behaviors and activities of managers and professors should be sought in ethics and moral values. Accordingly, the purpose of this study was to investigate the relationship between professional ethics and individual accountability of professors with the mediating role of organizational identity.
Method: The present study is descriptive-correlation based on structural equation model. The statistical population of the study was all faculty members of Shahid Madani University of Azerbaijan and Bonab with a total of 273 people, of which 151 people were randomly selected as a statistical sample. Standard questionnaires were used to collect information. In order to evaluate the relationships between latent and measured variables in the conceptual model, structural equation modeling was used.
Results: The results showed that the highest intensity of the causal relationship is related to the relationship between organizational identity and accountability and then the causal relationship between professional ethics and organizational identity. In the present study, the causal relationship between professional ethics and organizational identity was confirmed. At the same time, there was no significant causal relationship between ethics and accountability (P> 0.01). Also, according to the findings of the present study, the mediating role of organizational identity in the relationship between professional ethics and accountability in the model was confirmed. By confirming the mediating role of organizational identity, professional ethics has an indirect, positive and significant effect on accountability with a coefficient of 0.36.
Conclusion: According to the results of the present study, organizational identity directly and professional ethics indirectly provide the basis for strengthening and improving the individual accountability of faculty members in the educational environment.
Machine summary:
نقش اخلاق حرفهای و هویت سازمانی اعضای هیات علمی بر میزان پاسخگویی فردی آنان چکیدهزمینه: اخلاق حرفه ای در دهه اخیر مورد توجه بسیاری از سازمان های ایرانی قرار گرفته است.
با توجه به مطالب مذکور و این مطلب که محققان (17) معتقدند الگوهای میانجی می تواند در درک بهتر فرایندهایی که توسط آن ها متغیرهای سازمانی، عملکرد سازمان 6را تحت تاثیر قرار می دهد به ما کمک کند؛ همچنین ضرورت وجود متغیرهای میانجی در بررسی پیشایندهای پاسخگویی (18) موضوع مورد بررسی این است که آیا هویت سازمانی در رابطه بین اخلاق حرفه ای با پاسخگویی فردی اساتید نقش میانجی را ایفا می کند؟ روش روش پژوهش مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی بر مدل یابی معالات ساختاری بود.
جدول 4: ضرایب تاثیر متغیرهای مکنون با نقش میانجی هویت سازمانی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بحث با توجه به نتایج مربوط به عدم معنیدار بودن ضریب مسیر بین اخلاق حرفهای اساتید با پاسخگوئی آنان در سطح 01/0 P > می توان گفت بین اخلاقحرفهای با پاسخگویی فردی رابطه وجود ندارد.
Investigating the relationship between ethical-professional and individual responsiveness of faculty members with the role of mediator of organizational identity.
Investigating the fittest fit of the causal-structural model of organizational, individual, occupational and behavioral factors affecting the faculty members' responsiveness of the universities of the West Azarbaijan state universities.
Organizational citizenship behavior: Mediators in the relationship between accountability and job performance and satisfaction.
Modeling the relationship between professional ethics and social responsibility with organizational accountability.