Abstract:
زمینه: سبک زندگی مفهوم بسیار مهمی است که اغلب برای بیان روش زندگی به کار رفته است. هدف از این پژوهش تعیین رابطه « سبک زندگی» با « اخلاق حرفه ای» معلمان است.
روش: پژوهش حاضر به روش توصیفی _ همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهر نورآباد به تعداد 384 نفر می باشد، که از طریق جدول مورگان 194 نفر از معلمان با استفاده از شیوه نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش« مقیاس سبک زندگی (LSQ) » و « مقیاس اخلاق حرفه ای کادوزیر» بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون صورت گرفته است.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین سبک زندگی و ابعاد اخلاق حرفه ای رابطه معنی داری وجود دارد.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، می توان گفت که ارتقاء سبک زندگی در میان معلمان می تواند باعث افزایش سطح اخلاق حرفه ای در آنان گردد.
Background: Lifestyle is a very important concept that is often used to express lifestyle. The purpose of this study is to determine the relationship between "lifestyle" and "professional ethics" of teachers.
Method: The present study was conducted by descriptive-correlation method. The statistical population includes all primary school teachers in Noorabad (N=394), which through Morgan table, 194 teachers were selected as a research sample using stratified random sampling. The research instruments were "Lifestyle Scale (LSQ)" and "Kadozir Professional Ethics Scale". Data analysis was performed using Pearson correlation coefficient and regression.
Results: The results showed that there is a significant relationship between lifestyle and dimensions of professional ethics.
Conclusion: Based on the results of the present study, it can be said that improving the lifestyle among teachers can increase the level of professional ethics in them.
Machine summary:
یافته ها: نتایج نشان داد که بین سبک زندگی و ابعاد اخلاق حرفه ای رابطه معنی داری وجود دارد.
است (4) که تحقیقات اثر گذاری بسیاری از این ابعاد سبک زندگی بر اخلاق حرفه ای را مورد تاکید قرار داده اند(9و 10).
لذا این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک زندگی و ابعاد اخلاق حرفه ای در معلمان مدارس ابتدایی پسرانه شهر نورآباد، انجام گرفته است روش روش پژوهش حاضر توصیفی – همبستگی است.
بحث یافته این پژوهش نشان داد که بین سبک زندگی و اخلاق حرفه ای و ابعاد آن رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد.
نتیجهگیری بر اساس نتایج به دست آمده رابطه بین سبک زندگی و ابعاد اخلاق حرفه ای تایید شد.
The relationship between the quality of work life and professional ethics in university administrators and their comparison according to gender and management levels.
The relationship of professional ethics with knowledge management.