Abstract:
با توسعه فناوری، مفاهیم نوینی در عرصههای دانش متولد میشوند. یکی از این مفاهیم "واقعیت افزوده " است. این واژه ممکن است در ذهن کاربران مفهوم "واقعیت مجازی" را تداعی کند، اما تکنولوژی واقعیت افزوده برخلاف نامش، با واقعیت مجازی تفاوت بسیاری دارد. واقعیت افزوده در زمینههای بسیار زیادی کاربرد دارد؛ ازجمله پزشکی، گردشگری، صنعت و... اما پژوهش حاضر کاربرد این فناوری را در حیطه ی آموزشی بررسی میکند. با ظهور و توسعه گوشیهای هوشمند، برنامههای واقعیت افزوده نیز گسترش بیشتری پیدا کردهاند. بسیاری از آنها میتوانند در آموزش به کار گرفته شوند و فرایند یادگیری را تسهیل
کنند. برنامههای واقعیت افزوده همچنین میتوانند تاثیر چشمگیری بر تجسم فضایی و استدلالهای هندسی دانش آموزان داشته باشند تحقیق حاضر مقدمهای بر مفهوم عمومی آموزش واقعیت افزوده با بررسی تواناییهای آن در حوزههای مختلف با تمرکز بر آموزش میباشد. طرح این پژوهش کیفی است. روش پژوهش مروری و مطالب این پژوهش از برخی از مقالات و پایان نامههای منتشر شده در این زمینه به دست آمده است. واقعیت افزوده با صرف نظر از نقاط ضعفی که دارد بیش از هر
چیزی، به دانش آموزان در جهت درک مطالب و بهتر اندیشیدن آنها کمک میکند و این در حالی است که نیاز کنونی جوامع وجود ذهنی خلاق و کارا جهت ابداع مسائل جدید میباشد. ازاین رو امروزه هدف از به کارگیری تکنولوژی واقعیت افزوده پرورش فرزندانی طراح و خلاق میباشد. لذا درجهت نیل به این هدف از یک شیوه آموزشی به نام آموزش مبتنی بر طراحی استفاده میگردد که بر این عقیده است که درک دانش آموزان از مفاهیم درسی زمانی کامل میشود که آنها اجسام واقعی را طراحی کرده تجربه کنند و بسازند.
With the development of technology, new concepts in the field of knowledge are born. One of these concepts is
"augmented reality". The term may evoke the concept of "virtual reality" in the minds of users, but augmented
reality technology, despite its name, is very different from virtual reality. Augmented reality is used in many
fields; Including medicine, tourism, industry, etc. But the present study examines the application of this
technology in the field of education. With the advent and development of smartphones, augmented reality
applications have also expanded. Many of them can be used in education and facilitate the learning process.
Augmented reality programs can also have a significant impact on students' spatial visualization and geometric
reasoning. The present study is an introduction to the general concept of augmented reality education by
examining its capabilities in various fields with a focus on education. The design of this research is qualitative.
The research method is reviewed and the contents of this research are obtained from some articles and
dissertations published in this field. Augmented reality, regardless of its weaknesses, helps students to
understand and think better than anything else, while the current need of societies is a creative and efficient
mental existence to invent new problems. Therefore, today, the purpose of using augmented reality technology is
to raise designer and creative children. Therefore, in order to achieve this goal, an educational method called
design-based education is used, which is believed that students' understanding of lesson concepts is complete
when they design and experience real objects.
Machine summary:
واقعيت افزوده با صرفنظر از نقاط ضعفي كه دارد بيش از هر چيزي، به دانش آموزان در جهت درك مطالب و بهتر انديشيدن آنها كمك میکند و اين در حالي است كه نياز كنوني جوامع وجود ذهني خلاق و كارا جهت ابداع مسائل جديد میباشد.
این تکنولوژی ها در سطح جهانی در حال پیشرفت هستند و اگر مراکز دانش بنیان دست به کار شوند و به عنوان تولید کننده سخت افزار مورد نیاز آموزش و پرورش وارد این حیطه شوند و مسیولین حمایت های گسترده ای انجام دهند آینده درخشانی در این زمینه خواهیم داشت و حتی می توانیم به عنوان توسعه دهنده و صادرکننده عمل کنیم وگرنه به واردکننده این تکنولوژی ها تبدیل خواهیم شد.
در واقع وجه تمایز بین واقعیت مجازی و واقعیت افزوده این است که در واقعیت مجازی تمامی عناصر درک شده توسط کاربر، ساخته شده توسط Augmented Reality کامپیوتر هستند.
با کمک تکنولوژی پیشرفته واقعیت افزوده (برای مثال افزودن قابلیت بینایی کامپیوتری و تشخیص اشیاء) میتوان اطلاعات مرتبط با دنیای واقعی پیرامون کاربر را به صورت تعاملی و دیجیتالی به او ارائه کرد.
(لی، 2012) یکی از مهمترین کارهایی که در زمینه آموزش در سطوح بالای دانشگاهی صورت گرفتهاست، راه اندازی آزمایشگاههای راه دور مجازی با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده میباشد.
افزون بر موضوعاتی که دربارۀ کلاسهای درسی گفته شد، واقعیت افزوده میتواند با صنعت چاپ و نشر هم تعامل داشته باشد و از این طریق به آموزش و پروش کمک کند.