Abstract:
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین کیفیت خدمات آموزشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان (مورد مطالعه: مدارس ابتدایی پایههای پنجم و ششم) بود. این پژوهش از نظر نوع هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و ازنظر روش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش 850 نفر از دانش آموزان مدارس ابتدایی (پایه پنجم و ششم) منطقه 1 تهران و حجم نمونه این پژوهش 265 نفر که 138 نفر پسر و 127 نفر دختر بوده که به روش تصادفی طبقهای انتخاب گردیدهاند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه استاندارد بود. روایی و پایایی پرسشنامهها مورد تایید قرار گرفتند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و رگرسیون صورت گرفت. نتایج حاصل نشان داد کیفیت خدمات آموزشی و پیشرفت تحصیلی شامل (موفقیت، تلاش و کوشش، خشنودی، لذت بردن، تصمیمگیری، عملکرد و...) دانش آموزان دارای رابطه معناداری میباشد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between the quality of educational services with
students' academic achievement (Case study: fifth and sixth grade elementary schools). This research was
applied in terms of purpose and it was correlational descriptive in terms of data collection method. The statistical
population of the study was 850 elementary school students (fifth and sixth grade) in District 1 of Tehran and the
sample size of this study was 265, of which 138 were boys and 127 were girls who were selected by stratified
random sampling method. Data collection tools included a standard questionnaire. The validity and reliability of
the questionnaires were confirmed. Data were analyzed using Spearman correlation coefficient and regression.
The results showed that the quality of educational services and academic achievement, including (success, effort,
satisfaction, enjoyment, decision-making, performance, etc.) students have a significant relationship.
Machine summary:
نیازآذری (1393) در پژوهشی با عنوان بررسی تأثیر شادابی و نشاط در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهرستان ساری، نتایج پژوهش نشان داد که شادابی، نشاط، جنسیت و وضعیت اقتصادی خانواده در برنامهریزی آموزشی خصوصاً پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه مؤثر واقع Tsiligiris & Hill Tansiri& Bong Arora 2- روش شناسی پژوهش با توجه به اینکه تحقیق حاضر به بررسی رابطه بین کیفیت خدمات آموزشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی (پایه های پنجم و ششم) منطقه یک شهر تهران میپردازد، روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی و از نظر روش از نوع همبستگی میباشد.
در نتیجه فرض صفر رد میشود و فرض تحقیق تأیید میگردد بهعبارت دیگر بین کیفیت خدمات آموزشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر در پایههای (پنجم و ششم) مدارس ابتدایی منطقه 1 تهران رابطه معناداری وجود دارد.
در نتیجه فرض صفر رد میشود و فرض تحقیق تأیید میگردد بهعبارت دیگر بین شادابسازی فضای فیزیکی و روانی مدرسه و کلاس درس با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی (پایه های پنجم و ششم) منطقه 1 شهر تهران رابطه معناداری وجود دارد.
4- بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین کیفیت خدمات آموزشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس ابتدایی (پایه های پنجم و ششم) منطقه 1 شهر تهران نجام پذیرفت و یافته های حاصل از آزمون اسپیرمن نشان داده باتوجه به ضریب همبستگی که (19/0) است و مقدار sig آن کمتر از 05/0=a میباشد درنتیجه فرض صفر رد میشود و فرض تحقیق تأیید میگردد.