Abstract:
فعالیت حوزه ادراکی مربوط به مبدأ هستی و خداوند از یکسو و خود در رابطه با او از سوی دیگر از چالشهای اساسی روانشناختی برای انسان معنویتخواه است. شکلگیری پندارهها یا تصورات ساختگی در این دو حوزه موجبات پردازش غلط و آشفتهساز روانشناختی را برای فرد فراهم میکند. سنجش روانشناختی باورهای این حوزههای ادراکی در زمینه کمکهای بالینی-معنوی به مراجعان از اهمیت خاصی برخوردار است. تهیه و سنجش شاخصهای اعتبار و روایی و ساختار عاملی پرسشنامه خودپنداره- خداپنداره برای مداخلهها و مطالعههای معنوی هدف اصلی این پژوهش بوده است. برای این منظور، معیارهای مربوط به "خودپنداره – خداپنداره" بر اساس متون دینی و سپس مشاهدات بالینی تنظیم و برای سنجش آن، ابزار عینی تدارک دیده شد. پس از مطالعات اولیه و تهیه روایی لازم از نظر متخصصان بالینی با روش کیفی گروه متمرکز و حذف گزارههای تأیید نشده، پرسشنامهای با 6 سؤال برای مؤلفههای جمعیت شناختی، و 40 سؤال برای سنجش خودپنداره- خداپنداره طراحی شد و برای مطالعه اعتبار با یک گروه کوچک 30 نفره با روش آزمون-آزمون مجدد و جامعه آماری برای تحلیل عاملی دانشجویان مقطع لیسانس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب بود و نمونه بر روی تعداد 628 دانشجو اجرا گردید. نمونه ها با استفاده از روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. یافتهها در روشهای کیفی و تهیه روایی محتوی روایی مطلوبی در CVI > 0/79 و CVR > 0/62 نشان داد، داده های آزمون آزمون مجدد اعتبار زیر مقیاس خداپنداره را 0/806 و خودپنداره را 0/582 نشان داد. آلفای کرونباخ یا همسانی درونی آزمون 0/815 به دست آمد که بیانگر اعتبار مطلوبی است. تحلیل عاملی با روش مولفههای اصلی 4 عامل در پاسخ شرکت کنندگان شناسایی نمود. که شامل 7 سوال خودپنداره، 8 سوال خودپنداشت(خوداقعی)، 14 سوال خداپنداره و 11 سوال خداپنداشت(مفهوم واقعی خدا) بود. بنابراین یافتههای نهایی چهار زیر مقیاس اصلی به دست آمد که هم تصورات کاذب از خداوند و خود و همچنین مفاهیم واقعی خداوند و خود را مورد سنجش قرار میدهد. در نتیجه از این آزمون میتوان برای سنجش مؤلفههای معنوی و مذهبی فرد در حوزه مبدأ ادراک شده و خود ادارک شده و نیز نظارت بر تغییرات فرد از تصورات ساختگی از خود و خدا به مفاهیم واقعیتر به ویژه در درمانهای معنوی استفاده کرد.
For spiritual human the perceptions of the source of existence and of god on the one hand and of himself on the other is one of the major psychological challenges. The formation of fictitious ideas or imaginations in these two domains lead to false and turbulent psychological processing. The psychological assessment of the beliefs of these perceptual areas in the field of clinical-spiritual assistance is of particular importance to the clients. The main objective of this research is to provide and measure the indicators of validity and reliability and factor structure of self-concept and god-image questionnaire for spiritual studies and interventions. To this end, the criteria for "self-concept" and “god-concept” were adjusted based on religious texts and then clinical observations. Objective tools were provided for measuring it. After the initial studies and preparation of the necessary narrative for the clinical experts with the qualitative method of the centralized group and
the elimination of unconfirmed statements, a questionnaire with 6 questions for demographic components and 40 questions for self-concept and God-concept was designed. To study the reliability of the questionnaire a test-retest method and a statistical factor analysis on a small group of 30 undergraduate students at the Islamic Azad University of Tehran, south Tehran branch was conducted. Using a multi-stage cluster method, a sample of 628 students was selected. The findings in the qualitative methods contained a satisfactory content validity in the CVI> 0/79 and CVR> 0/62. Based on the test re-test results, the reliability for God-concept subscale was 0/806 and for the self-concept was 0/582. Cronbach's alpha or internal consistency of the test was 0/815, which indicates a satisfactory level. The factor analysis was identified by the main components of the four factors in the response of the participants. Which included 7 self-concept questions, 8 self-image questions, 14 questions of God-concept and 11 questions of God-image (the true meaning of God). Therefore, the final findings were derived from four main sub-scales that measure both the false impressions of God and Self, as well as the true concepts of God and Self.