Abstract:
با توجه به اهمیت گردشگری آموزشی و نقش والدین بهعنوان تعیین کننده مقصد و ایجاد کننده انگیزه در کودکان، این پژوهش سعی دارد؛ تا به بررسی مزایای آموزش کودکان در محوطهها و بناهای میراث فرهنگی بپردازد. هدفِ پژوهش حاضر بررسی تأثیر سفرهای آموزشی کودکان بر یادگیری تجربی آنها است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی والدین کودکانِ (4 تا 7 سال) که با تور تفریحی از محوطه میراث فرهنگی باغ فین کاشان به مدت یک هفته بازدید داشتهاند، میشود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جزو تحقیقات توصیفی پیمایشی میباشد . روش نمونهگیری این پژوهش در دسترس و تعداد آن 384 نفر بود. ابزار سنجش در این پژوهش پرسشنامه محققساخته بود. تحلیلهای آماری نیز با استفاده روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار SPSS و Amos انجام شده است . برای تعیین ارتباط علی بین متغییرها از روش مدل معادلات ساختاری و سطوح معناداری به منظور آزمودن فرضیهها p_value کوچکتر از 0/05 در نظر گرفته شد. یافتهها این پژوهش نشان داد یادگیری تجربی کودکان بر مزیتهای آموزشی کودکان به واسطه تعاملات اثرگذار است و همچنین آگاهی از برند محوطههای تاریخی بر انگیزه برای یادگیری تجربی کودکان و مزیتهای آموزشی کودکان تاثیر گذار می باشد، یافتهها حاکی ازآن است که آگاهی از برند محوطههای تاریخی بر انگیزه برای یادگیری تجربی کودکان و مزیتهای آموزشی کودکان اثر مثبت و معناداری دارد.
Due to importance of educational tourism and the role of parents as determining the destination and motivating children, this study tries to; examine the benefits of educating children in cultural heritage sites and buildings. The purpose of this study is to investigate the effect of children's educational trips on their experiential learning. The statistical population of the study includes all parents of children (4 to 7 years old) who have visited the cultural heritage site of Kashan Fin Garden for a week with a recreational tour. This research is a descriptive survey in terms of applied purpose and method. The sampling method of this study was available and its number was 384 people. The assessment tool in this study was a researcher-made questionnaire. Statistical analyzes were performed using structural equation method and SPSS and Amos software. To determine the causal relationship between the variables using the structural equation model method and significance levels in order to test the hypotheses p_value less than 0.05 was considered. Findings this study showed that children's experiential learning has an effect on children's educational advantages through interactions and also brand awareness of historical sites affects motivation for children's experiential learning and children's educational advantages. Findings indicate that brand awareness of historical sites affects Motivation for children's experiential learning and children's educational benefits have a positive and significant effect. The results showed that children's educational travel also has a positive and significant effect on increasing children's educational capacity by increasing participation in social activities, .
Machine summary:
به همین منظور باغ موزه فین کاشان به عنوان یک جاذبه تاریخی و فرهنگی که در سال ١٣٨٩ به عنوان یکی از نه باغ برتر ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفته است و هرساله به عنوان یک مقصد گردشگری تعداد بیشماری از گردشگران سراسر جهان را به سوی خود جذب میکند و را به عنوان دومین مکان در استان اصفهان به خود اختصاص میدهد، این محوطه تاریخی به عنوان مکانی مناسب برای یادگیری تجربی کودکان در این پژوهش در نظر گرفته شده است .
بأس و همکاران (٢٠١٥) نیز به این نتیجه دست یافتند که یادگیری تجربی کودکان در مکان های میراث فرهنگی در محوطه ها و بناهای ثبت میراث جهانی به دلیل بسیار مؤثر است و گاه به عنوان عامل اصلی محرک برای سفرهای خانوادگی است .
نتایج پژوهش آنان نیز حاکی از آن است که از مزایای جدید یادگیری تجربی در سفر میتوان به آگاهی اجتماعی و فرهنگی، افزایش دانش و نگرش و افزایش استقلال و اعتمادبه نفس کودکان استفاده کرد.
Journal of Travel & Tourism Marketing, 31(4),461–475 Hay, B.
Journal of Hospitality & Tourism Research,41(3), 301–328 McGladdery, C.
Where are the children in tourism research?
Journal of Research in Educational Systems, 13(43), 63-41 (In perisan) Schänzel, H.
Journal of Research in Educational Systems, 13(47), 3-3 (In perisan) Stone, M.
Chinese research on family tourism: Review and researchimplications.
Journal of China Tourism Research, 12(3–4), 274–290.