Abstract:
زمینه: یکی از عوامل اصلی شکل دهی مسیولیت پذیری اجتماعی و مدیریت سود، نیت اخلاقی حسابرسان می باشد. رفتار اخلاقی می تواند منجر به رفتارهای متفاوتی از سوی مدیران در مورد مدیریت سود گردد. از این رو هدف تحقیق حاضر بررسی و تجزیه و تحلیل ارتباط بین جو اخلاقی، مسیولیت پذیری اجتماعی و مدیریت سود است.
روش: روش تحقیق استفاده شده در این تحقیق، روش توصیفی- پیمایشی از نوع کاربردی و همبستگی است. جامعه آماری تحقیق روسای حسابداری، مدیران مالی و معاونان مالی و اقتصادی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و حجم نمونه آماری مورد استفاده در تحقیق حاضر از طریق جدول مورگان ۱۹۶ نفر در سال ۱۳۹۵ و به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب می باشد. ابزار تحقیق پرسشنامه استاندارد برگرفته از تحقیقات قبلی است. همچنین آزمون فرضیه ها از روش های همبستگی و مدل رگرسیون با استفاده از نرم افزار Spss و مدل سازی معادلات ساختاری انجام شده است.
یافته ها: یافته ها نشان می دهد جو اخلاقی خود خواهانه، دلسوزانه و نظام مند اثر مستقیم و معناداری بر حمایت حسابداران از ضوابط اخلاقی و مسئولیت اجتماعی دارد. از طرفی دیگر قضاوت های اخلاقی حسابداران در خصوص مدیریت سود با نیت و رفتار اخلاقی آنها رابطه معنادار و مثبت دارد.
نتیجه گیری: این نتایج بر اهمیت جو اخلاقی سازمان در پیشبرد اهداف برنامه های مسیولیت اجتماعی توسط حسابداران تاکید می کند و قضاوت حسابداران در مورد مدیریت سود مستقیما با نیت اخلاقی آنان رابطه دارد.
Background
One of the main factors for shaping social responsibility and profit management is the auditorchr ('39') s ethical intention. Ethical behavior can lead to different behaviors by managers about earnings management. The present study aims to investigate and analyze the relationship between ethical athmosphere, social responsibility and earnings management.
Method
The research method used in this research is descriptive-survey method of applied type and correlation. The statistical population of the study is the heads of accounting, financial managers and financial and economic deputies of companies listed on the Tehran Stock Exchange and the statistical sample size used in the present study through the Morgan table is 196 people in 2016 and is proportional by stratified sampling. The research tool is a standard questionnaire taken from previous research. Also, hypotheses were tested using correlation methods and regression models using Spss software and structural equation modeling.
Result
Findings show that selfish, compassionate and systematic ethical athmosphere have a direct and significant relationship with accountantschr ('39') supporting of ethical climate and social responsibility. On the other hand, ethical judgments of the accountants has significant relationship with earnings management and ethical behaviors.
Conclusion
These results emphasize the importance of the organizationchr ('39') s ethical climate in advancing the goals of social responsibility programs by accountants, and accountantschr ('39') judgments about earnings management are directly related to their ethical intentions.