Abstract:
مقدمه: افراد به میزانی که با یک پدیده مواجه میشوند و بسته به میزان حواسی که در این مواجهه درگیر میشود، میتوانند شناخت و ادراک متفاوتی نسبت به یک پدیده داشته باشند که در مفهومسازی و نوع نگرش آنان حائز اهمیت است. روش: نگارندگان با درنظرگرفتن مفهوم هَیَجامد، به معرفی الگوی نیمرخ هَیَجامَدی در دو سطح فردی و اجتماعی پرداختهاند. میزان هیجان و بسامد وقوع یک پدیده، محرکی برای تولید انگیزش در فرد یا گروهی از افراد جامعه محسوب میشود که انگیزش حسّیهیجانی نامیده شده است. برایناساس، هَیَجامَد به انواع «هَیَجامَد هیجانی»، «هَیَجامَد حسّی» و هَیَجامَد حسّیهیجانی» تقسیم شده است که افراد بسته به میزان هیجان و حس درگیرشدۀ آنان نسبت به میزان مواجه میتوانند انگیزش و غوطهوری متفاوتی داشته باشند و این امر منجر به ایجاد نگرش متفاوت در سطوح فردی و اجتماعی میشود. یافتهها: نتایج نشان میدهد هنگامی که فرد هیجان بیشتری را نسبت به بسامد ،تجربه میکند هیجان تولیدشده به اندازهای تأثیرگذار است که ممکن است فرد را از سطح برونآگاهی اطلاعاتی به سمت درونآگاهی سوق دهد و درنتیجه غوطهوری او افزایش یافته و انگیزش بالایی پیدا میکند که نگرش مثبتی را بهدنبال دارد. چنانچه این هیجان در اثر تکرار بسامد از نوع منفی یا خنثی باشد ممکن است به اجتناب شدید و بیانگیزگی در انجام عمل منجر شود و میزان غوطهوری کمتر بههمراه نگرشی منفی را بهدنبال داشته باشد. نتیجهگیری: در حالت استاندارد بهتر است که تجربۀ بسامدی و هیجانی فرد با یکدیگر برابر باشد. درچنینشرایطی میزان انگیزش و غوطهوری نیز متعادل خواهد بود و فرد نگرشی همخوان را در سه سطح فردی، اجتماعی بومی و اجتماعی جهانی فارغ از هیجانات شدید تجربه خواهد کرد. افزونبراین، میتوان گفت تجربۀ حسیهیجانی افراد در سطوح فردی، اجتماعی بومی و اجتماعی جهانی میتواند متفاوت باشد و نوع نگرش اجتماعی بومی و اجتماعی جهانی میتوانند بر نگرش فردی تأثیرگذار باشند.
Depending on the frequency of encounters and the sense induced the emotions involved, people develop different conceptualizations of a phenomenon. Method: The authors of the present study, therefore, have utilized the concept of emotioncy to introduce the emotioncy profile, in which emotions about a given concept and their frequencies can be considered as a propel to produce motivation at individual and social levels. This emotioncy profile emo-sensory motivation can be further categorized into EMOTIONcy (emotion>frequency), emotionCY (emotion<frequency), and EMOTIONCY (emotion=frequency), based on which people may experience different levels of motivation and immersion. The results of the present study indicate that at the EMOTIONcy level, emotions can be so affective that they move individuals from exvolvement to involvement..The results of the present study indicate that at the EMOTIONcy level, where people experience more emotions, it might be so effective that it moves them from exvolvement to involvement. Also, if a person has positive emotions about a concept, it increases flow, which consequently leads to willingness to repeat and positive attitudes. Contrarily, negative emotions can lead to extreme avoidance, and demotivation, and negative attitudes. Conclusion: The standard situation is the time emotions and senses go hand in hand, creating optimal motivation and immersion. The normal situation is the time when emotions and senses go hand in hand, creating optimal motivation and immersion. This can lead to congruent attitudes at individual, local, and global levels. Moreover, individual, local, and global attitudes can change when there is no balance between sense and emotion.