Abstract:
شناسایی موانع انگیزشی مشارکت ورزشی در کودکان و نوجوانان نقش بسزایی در شکل گیری رفتارهای ورزشی این گروه دارد. هدف از این پژوهش کیفی، بررسی نگرش کودکان و نوجوانان، والدین، و مربیان در مورد موانع مشارکت ورزشی کودکان و نوجوانان بود. به این منظور مصاحبه های نیمهساختارمند با 12 کودک و نوجوان، هشت والد و پنج مربی انجام شد. متن مصاحبهها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل شد. نتایج تحلیل داده ها در مورد موانع انگیزشی مشارکت در ورزش در کودکان و نوجوانان در دو طبقه قرار داده شد: بازدارنده های شخصی و بازدارنده های محیطی. عوامل مؤثر در حوزۀ بازدارنده های شخصی شامل: نداشتن استعداد و پیشرفت نکردن، لذت نبردن از شرکت در ورزش و آسیب های ورزشی. عوامل مؤثر در حوزۀ بازدارنده های محیطی شامل: نبود فرهنگ ورزشی؛ کمبود امکانات و مشکلات اقتصادی، حمایت نشدن و نداشتن آینده. این مطالعۀ کیفی درک عمیقتری از موانع انگیزشی عادت به ورزش در کودکان و نوجوانان ارائه داد. سازماندهندگان ورزش جوانان، والدین و مربیان می توانند از طریق تغییر در عوامل شخصی و محیطی باعث انگیزۀ بیشتر برای شرکت بیشتر آنها در فعالیت های بدنی بشوند.
Identifying motivational barriers to sport participation in children and adolescents is important for engaging them in sport activities. The aim of this qualitative study was to explore perceptions of children and adolescents, parents, and sport coaches about barriers of youth sport participation. Semi-structured interviews were conducted with 12 children and adolescents, 8 parents, and 5 coaches. Content analysis was employed to analysis the transcripts. The results of the data analysis yielded some themes as the motivational barriers to participation in sport by children and adolescents that were grouped into two domains: the personal and the environment barriers. Constituent themes in the personal barrier’s domain included: the lack of having sport talent and lack of progression in sport, not pleasuring from participation in sport, and sport related injuries. Constituent themes related to the environmental barrier’s domain included: lake of sports culture, lake of facilities, economic problems, not being supported, and not having future. This qualitative study provided a deeper understanding about motivational barriers for habituation to sport in children and adolescents. The themes would lead youth sports organizers, parents, and coaches to motivate youth to participate and endure in sport activities by changing the personal and environmental factors.
Machine summary:
مطالعات تعدادي از عواملي که باعث بيانگيزگي در کودکان و نوجوانان نسبت به فعاليت بدني مي شود را شناسايي کرده است ؛ که ازجملۀ آن ميتوان به ترويج رقابت در تيم توسط مربيان (٥)، جلسات مربيگري بيش ازحد جدي با تأکيد بر برنده شدن به وسيلۀ والدين ، مربيان و همسالان (٦)، قضاوت کردن کودکان در يک محيط رقابتي و درنتيجه ترس از شکست به علت ارزيابي در برابر همسالان (٧) و عدم وجود لذت (٨) اشاره کرد.
در اين پژوهش انگيزه هاي کودکان جهت مشارکت در ورزش شناخت ، انجام فعاليت هاي چالشي، حمايت والدين و محيط ايمن بود و موانع شرکت https://jrsm.
در اين پژوهش با توجه به هدف مطالعه ، شرکت کنندگان بر اساس نمونه گيري هدفمند و از بين کودکان و نوجوانان ٨ تا ١٨ سال در شهر اصفهان که به ورزش واليبال ميپرداختند و والدين و مربيان آن ها به عنوان افراد آگاه اصلي انتخاب شدند.
بعضي از نقل قول هاي مربوط به والدين در اين قسمت عنوان شده است : والدي در مورد اينکه چرا فرزندش ورزش شنا را ترک کرده را عدم هيجان و لذت بيان ميکند: پسر من بيشتر توپ رو دوست داره و ورزش هايي که هيجان داشته باشه ، بعد شنا يه کمي خسته کننده شده بود براش .
هدف از اين پژوهش شناسايي ديدگاه هاي ورزشکاران ، والدين و مربيان راجع به موانع گرايش و عادت به انجام فعاليت ورزشي در بين کودکان و نوجوانان بود.
Understanding participation in sport and physical activity among children and adults: A review of qualitative studies.
Family influences on children's sport and physical activity participation, behavior, and psychosocial responses.