Abstract:
مشهود است که استفاده از اینترنت و دیگر شبکههای اجتماعی در بسیاری از موارد از طریق حذف فاصله جغرافیایی و دسترسی آزاد به دنیای بینهایت اطلاعات، لذا مزایا و سهولتهای متعددی را برای کاربران به همراه داشته است. اما همه ماجرا به همینجا ختم نشده و استفاده از این ابزار، در بلندمدت ممکن است سبب بروز برخی تغییرات ملموس و محسوس در رفتارهای کابران گردد. به همین منظور این پژوهش به شیوه تحلیلی- پیمایشی با استفاده از شیوه دادهکاوی و با نرمافزار تخصصی وکا، این موضوع را از حیث علمی پایش نموده است. هدف از انجام پژوهش این است که از طریق علم دادهکاوی بتوان مقوله رفتارهای کاربران را مترصد و پیشبینی نمود. این کار با استفاده از یک دیتاست دارای هزار رکورد داده از پیش تعریف شده توسط الگوریتم داده کاوی با رویکرد خوشه بندی انجام گردیده که یافتهها حاکی از آن است که کاربران نوجوان فضای مجازی به حیث استفاده متنوع از این بستر اطلاعاتی در معرض انواع تغییر الگوهای رفتاری قرار میگیرند که برحسب اقتضای سنّ آنها، این آنالیز رفتاری حاصل از داده کاوی حائز اهمیت بوده و خواهد توانست در زمینه مدیریت بهینه زمان و نوع استفاده کاربر نوجوان از اینترنت را، جهتدهی نماید. یافتههای حاکی از آن است که کاربرانی که در اوقات غروب و ساعات آخر شب به صورت پیوسته در وبسایتهای متن مبنا، حضور دارند و بیشتر از سایرین از جمع دوری گزیده و افرادی که در همین ساعات در وبسایتهای خبری و ورزشی حضور دارند، افرادی هستند که اشتیاق بیشتری در نشر دانستههای خود و حضور در اجتماع دارند. کاربران نوجوانی که به صورت گسسته و غیرمنظم حضور در اینترنت را برحسب نیاز خود تجربه میکنند، بیشتر افرادی هستند که گروههای فیزیکی دوستی را برای گذراندن اوقات خویش گزینش میکنند و اجتماع گرا هستد و در نهایت کاربران نوجوانی که تجربه حضور در اینترنت را بدون هدف دنبال میکنند، اغلب کسانی هستند که در زندگی فردی خویش نیز دچار اضمحلال نسبی و عدم تعادل رویهای بوده و صرفا به حیث اتمام زمان بیکاری، از اینترنت استفاده میکنند و بیشتر این دسته از افراد، نوجوانانی هستند که در دروس خود نیز کاهل و ضعف نشان دادهاند، زیرا اهداف ترسیمی در زندگی آنها وجود نداشته یا کمرنگ است.
It is obvious that the use of the Internet and other social networks in many cases through the elimination of geographical distance and free access to the infinite world of information, so it has brought many benefits and facilities for users. But this is not the end of the story, and the use of this tool in the long run may cause some tangible changes in user behavior. For this purpose, this research has scientifically monitored this issue in an analytical-survey manner using data mining method and with specialized Weka software. The purpose of this research is to monitor and predict the behavior of users through the science of data mining. This was done using a data set with a thousand data records predefined by the data mining algorithm with a clustering approach. According to their age, this behavioral analysis of data mining is important and will be able to guide the optimal management of time and type of adolescent user use of the Internet. Findings indicate that users who are constantly present in the text-based websites in the evening and late hours of the night, and most of all, are absent from the crowd, and people who are present at news and sports websites at the same time are people who They are more eager to spread their knowledge and participate in the community. Adolescent users who experience the Internet in a discrete and irregular manner according to their needs are mostly people who choose physical friendship groups to spend their time and are socially oriented, and finally adolescent users who pursue the Internet experience aimlessly. Most of them are people who suffer from relative imbalance and procedural imbalance in their personal life and use the Internet only to end their unemployment, and most of these people are teenagers who have also shown laziness and weakness in their studies, because there are no or few pictorial goals in their lives.
Machine summary:
در این حالت است که ذهن آرام است و از طریق یک الگوی پیشساخته و نمونه رفتاری، به سکون میرسد (داراراجان و دوریرنگاسوامی 4 ، 2016) Gneiser Data Mining Behavior Patterns Dharmarajan and Dorairangaswamy کاربر اینترنت 1 : کاربر اینترنت فارغ از جنسیت و سن، میتواند همه افراد در جهان را شامل گردد، مشروط بر اینکه حداقل از طریق یکی از ادوات الکترونیکی دارای قابلیت اتصال به شبکه جهانی اینترنت دسترسی و استفاده نماید (کوکو، نازر و ولمن 2 ، 2001).
Internet users Koku,Nazer and Wellman Lucia,Deufemia,Gravino and Risi Ahmed,Hanif and Meenai Ramayah Liou and Tzeng همچنین پارک و چانگ 1 (2009) استفاده از دادههای جریانهای کلیک برای پیشبینی رفتارهای خرید کاربران را ارائه کردند.
همچنین باید اشاره نمود که استفاده از تکنیکهای Park and Chung Liu Chan and Fang Singh دادهکاوی مانند خوشهبندی، طبقهبندی و غیره میتواند در طبقهبندی رفتاری کاربران، نوع استفاده، جنسیت کاربران استفادهکننده از اینترنت و متعلقات مربوط به آن، یافتن الگوهای خاص و باارزش در مورد رفتار کاربران و موارد دیگر کاربرد داشته باشد (گلبک ، روبلز ، ادموندسون و ترنر 1 ، 2011).