Abstract:
این پژوهش به بررسی اثربخشی آموزش مسائل حسابی تصویرمحور بر عملکرد حافظه فعال و کارآمدی پردازش دانشآموزان پرداختهاست و ازلحاظ ماهیت و هدف، از نوع کاربردی و ازلحاظ روش تحقیق، یک طرح نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه کنترل میباشد. جامعۀ آماری این پژوهش دانشآموزان پسر پایۀ ششم ابتدایی شهرستان بویراحمد به تعداد 2343 نفر در سال تحصیلی 97-1396 هستند. پس از مطالعه و طراحی آموزشی، 40 نفر از دانشآموزان مشغول به تحصیل در یک آموزشگاه در شهر یاسوج بهصورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. آنها با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) تقسیم شدند و گروه آزمایشی برای 9 جلسه (هر هفته یک جلسه) با استفاده از روش آموزش بازنماییمحور تحت آموزش قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها آزمون محقق ساخته بود. برای تجزیهوتحلیل دادههای آزمون از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین عملکرد حافظه فعال و کارآمدی پردازش (05/0 P<) بین گروه کنترل و آزمایش وجود دارد؛ یعنی آموزش مسائل حسابی تصویرمحور، موجب افزایش عملکرد حافظۀ فعال و کارآمدی پردازش در دانشآموزان میشود. بهعلاوه نتایج نشان داد که بهبود عملکرد حافظه فعال و کارآمدی پردازش در پاسخگویی به مسائل حسابی در طول زمان ثبات دارد. همچنین نتایج مقایسه بازنماییهای متفاوت در عملکرد حافظه فعال و کارآمدی پردازش نشان داد که اثرات تصاویر مختلف یکی نیستند پس استفاده از بازنمایی تصویری در مسائل کلامی حساب با اولویت تصاویر کمککننده، عریان، بیفایده و نهایتاً بازنمایی ضروری عملکرد حافظۀ فعال را ارتقاء میبخشد.
The aim of the present study was to investigate the effectiveness of teaching image-based arithmetic problems on students' active memory performance and their processing efficiency. This research is applied in nature, and quasi-experimental design, pretest- posttest- follow up with control group was used as the method of the study.After studying and educational designing, 40 students of an elementary school in Yasouj voluntarily participated in the study. They were randomly assigned to experimental and control group (20 students in each group), and students in experimental group were taught for 9 sessions (one session per week) using representation- based instruction method. Researcher-made test was used as the data collection instrument. Variance analysis test with repeated measures was utilized to analyze data. The results revealed that there is a significant difference in the mean of active memory and processing efficiency (p≤/05) between the control and experimental group; therefore, it can be concluded that teaching image-based arithmetic problems leads to an increase in students' active memory function and their processing efficiency. In addition, the results indicated that the improvement in students' active memory performance and their processing efficiency in answering arithmetic problems are consistent over time. Finally, the results of comparing different representations in active memory performance and processing efficiency showed that the effects of different images are not the same. Therefore, using visual representation in the verbal problems of arithmetic with the priority of helpful images, bare images, useless images, and finally essential representation improves students' active memory performance.
Machine summary:
درواقع حافظۀ فعال سيستمي است که پردازش و ذخيرة موقت اطلاعات را بر عهده دارد، يک سامانۀ شناختي پيچيده براي اندوزش و پردازش همزمان 1 National Council of Teachers of Mathematics 2 St Clair‐Thompson , Stevens , Hunt & Bolder 3 active memory 4 Passolunghi & Costa 5 Wei, Su & Dai 6 Wang et all اطلاعات است (بدلي٢٠٠٦،١) و فعاليت هاي روزمره از قبيل پيگيري دستورات ، محاسبات ذهني و حل مسئله را پيش بيني ميکند (گترکول و آلوي ٢؛٢٠٠٨) و داراي عناصر مختلفي ازجمله عنصر اجرايي مرکزي، حلقۀ واج شناختي و صفحۀ ثبت اطلاعات ديداري- فضايي است و کارآمدي پردازش ٣ هر فرد به عملکرد اين عناصر مختلف وابسته است .
1 Baddely 2 Gathercole & Alloway 3 processing efficiency 4 Eysenck, Payne, & Derakshan 5 Moradi, Afsardeir, Parhoon, & Sanaei 6 Allen, Higgins & Adams 7 Fuchs, Fuchs, Seethaler, & Barnes 8 Bedyńska, Krejtz & Sedek 9 Chen, Castro-Alonso, Paas, & Sweller 10 Gathercole & Pickering 11 Riding, Grimley, Dahraei & Banner 12 Alloway & Alloway 13 Alamolhodaei مسائل کلامي، نوع خاصي از مسائل رياضي است که به توصيف موقعيتي از دنياي واقعي ميپردازد.
اين تئوري هر آنچه تحت عنوان معماري شناخت انسان در مطالعات آموزش و يادگيري جهت ايجاد بينش در خصوص شرايط آموزش و يادگيري شناخته شود را موردبررسي قرار ميدهد (سپ ، هوارد، تيندال فورد، آگستين هو، پس ، 13 1 Wong , Wu , Lee & Hsu 2 Crisp & Sweiry 3Seufert & Janen & Brunken 4 Parmar & Signer 5 Rasmussen & Bisanz 6 Gagatsis, & Elia 7 Carney & Levin 8 Berends, & Lieshout 9 Bare 10 Useless 11 Helpful 12 Essential 13 Sepp, Howard, Tindall-Ford, Agostinho & Paas ٢٠١٩).