Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مهارت تفکر انتقادی و توانایی حل مسأله ریاضی دانش آموزان با میانجیگری انگیزه پیشرفت و نگرش به ریاضیات انجام شد. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان کلاس ششم شهر مشهد در سال تحصیلی 1397-1396 می باشد. به همین دلیل نمونه ای با حجم 440 دانش آموز با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. دانش آموزان پرسشنامه های تفکر انتقادی سطح x کرنل، انگیزه پیشرفت، نگرش به ریاضیات و آزمون حل مسأله ریاضی را تکمیل کردند. این پژوهش از نوع همبستگی می باشد و تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل مسیر انجام شد.یافته ها: نتایج نشان داد که مهارت تفکر انتقادی بر توانایی حل مسأله ریاضی دانش آموزان تأثیر مثبت معنی دار دارد. علاوه بر این، مشخص شد که نگرش به ریاضیات بر توانایی حل مسأله ریاضی تأثیر مثبت معنی دار دارد. انگیزه پیشرفت بر توانایی حل مسأله ریاضی تأثیر ندارد ولی بر نگرش به ریاضیات تأثیر مثبت و معنی دار دارد. همچنین مشخص شد که با وجود تأثیر مثبت و معنی دار مهارت تفکر انتقادی بر نگرش به ریاضیات و انگیزه پیشرفت، این دو متغیر یعنی نگرش به ریاضیات و انگیزه پیشرفت نقش میانجی بین مهارت تفکر انتقادی و توانایی حل مسأله ریاضی دانش آموزان ندارند.
The purpose of this study is to investigate the relationship between critical thinking skills and math problem solving ability of students by mediating role of achievement motivation and attitude toward mathematics. The statistical population of this study includes all sixth grade students in Mashhad in the academic year 2018. For this reason, a sample of 440 students was selected using multi-stage cluster sampling. Students completed Cronel Level x Critical Thinking Questionnaire, Achievement Motivation, Attitude toward Mathematics and Mathematical Problem Solving Test.This research is correlational and data analysis was performed using path analysis method. The results showed that critical thinking skills had a significant positive effect on the math problem solving ability of students. In addition, it turned out that the attitude toward mathematics has a significant positive effect on the math problem solving ability of students. The achievement motivation does not effect on the math problem solving ability of students, but it has a positive and significant impact on the attitude toward mathematics. It was also found that despite the positive and significant effect of critical thinking skills on the attitude toward mathematics and the achievement motivation, these two variables, namely, the attitude toward mathematics and the achievement motivation, do not have a mediator role between critical thinking skills and the math problem solving ability of students
Machine summary:
در اين پژوهش اثرات مستقيم و غير مستقيم مهارت تفکر انتقادي، و اثر مستقيم نگرش به رياضيات و انگيزه پيشرفت با توانايي حل مسأله رياضي در دانش آموزان دبستان با توجه به سوالات زير مورد بررسي قرار گرفته است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٢ مدل نهايي رابطه مهارت تفکر انتقادي و توانايي حل مسأله با ميانجيگري انگيزه پيشرفت و نگرش به رياضيات 1 Maximum likelihood جهت آزمون فرضيه هاي تحقيق ، از روش تحليل مسير استفاده شده است .
جدول ٢ نتايج تحليل مسير را نشان مي دهد: جدول ٢: نتايج تحليل مسير مربوط به فرضيه ها ي تحقيق (رجوع شود به تصویر صفحه) علاوه بر تأثيرات مستقيم متغير هاي مطرح شده ، فرضيات مربوط به نقش ميانجي دو متغير انگيزه پيشرفت و نگرش به رياضيات در ارتباط مهارت تفکر انتقادي و توانايي حل مسأله رياضي دانش آموزان بررسي شد.
بحث و نتيجه گيري هدف اين پژوهش ، تعيين رابطه مهارت تفکر انتقادي با توانايي حل مسأله رياضي دانش آموزان با ميانجيگري انگيزه پيشرفت و نگرش به رياضيات در دانش آموزان است .
مهارت هاي تفکر انتقادي با سبک يادگيري دانش 1 Sakorn Pimta 2 Prasart 3 Cetin Semerci 4 Bhaskara 5 panacharoensawad 6 Dagnew Asrat 7 - Path analysis آموزان هم رابطه دارد و مي تواند آن را تحت تأثير قرار دهد(ديلکلي يالکين ٢٠١٧١) لذا دانش آموزاني که خوب مسأله حل مي کنند سبک هاي يادگيري مناسب تري را انتخاب کرده اند(زارع ١٣٩٦).