Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تحول باورها در سنین کودکی با درنظر گرفتن نظریه ذهن انجام شد. بدین منظور، تعداد ۷۵ کودک در سنین ۶-۳ سال از مهدکودکهای شهر تهران انتخاب شدند. برای هر کودک دو تکلیف باور غلط و دو تکلیف معرفت شناسی شخصی در نظر گرفته شد. نتایج نشان دادند که بین معرفت شناسی شخصی، نظریه ذهن، و سن رابطه معنادار مثبت دیده میشود. نتایج تحلیل رگرسیون نشان دادند که معرفت-شناسی شخصی از طریق سن و نظریه ذهن قابل پیش بینی است. بر این اساس، کودکان سنین بالاتر به گونهای که تقریبا% ۳۱ از واریانس معرفت شناسی شخصی از طریق سن تبیین شد. همچنین، کودکانی که نمرههای بالاتری در معرفت شناسی شخصی کسب کردند نمرههای بالاتری در توانایی نظریه ذهن به دست آوردند. دو متغیر سن و نظریه ذهن همراه با هم،% ۵/ ۳۲ از واریانس معرفت شناسی شخصی را تبیین کردند. به علاوه، مرحله انتقال به دوگانه نگری در نمونه مورد بررسی، مشاهده نشد.
Development of individual beliefs about nature of knowledge and knowing has been one of the important educational research topics in recent decades. The present study aimed to examine belief’s development with regard to the theory of mind at early ages. Hence, a sample of 75 children aged 3-6 years were selected from Tehran kindergartens. For each child, two False Belief Tasks and two Personal Epistemology Tasks were used. The results showed that there was a significant positive relationship between personal epis temology, theory of mind, and age. Results of regression analysis showed that personal epistemology was predictable by age and theory of mind. Accordingly, the older children got higher scores in personal epistemology, and approximately 31% of the variance in personal epistemology was explained by age. Also, children with higher scores in personal epistemology obtained higher scores in theory of mind, and age and theory of mind together explained 32. 5% of the variance of personal epistemology. Moreover, the transition to dualism was not observed in the studied sample.
Machine summary:
اين در حالي است که بيشتر پژوهش هاي مرتبط ، بر يادگيرندگان سنين دبيرستان و بالاتر متمرکز شده اند و به نظر ميرسد که تحول معرفت شناسيِ شخصي در کودکان ، به سختي قابل شناسايي است (کوهن ١٨، ١٩٨٩؛ بور١٩ و هوفر٢٠، ٢٠٠٢؛ ويلدنگر٢١، بور، و هوفر، ٢٠١٠؛ رودِز٢٢ وِ برَندن ، 23 1- belief 2- knowledge 3- learning 4- Brownlee 5- Johnsson 6- Walker 7- Scholes 8- Muis 9- Chevrier 10- Singh 11- Liu 12- Roehring 13- personal epistemology 14- Parry 15- King 16- Kitchener 17- beliefs development 18- Kuhn 19- Burr 20- Hofer 21- Wildenger 22- Rhodes 23- Brandone ٢٠١٤؛ مک گينيس ١، ٢٠١٦).
ادراک معرفت شناختي به معناي درک حالات ذهني٣٣ِ دانستن يا ندانستن ، قطعي بودن يا نسبي بودن يک واقعيت ، و شواهدي براي تأييد آنهاست (لين ٣٤، دنگ ٣٥، چاي ٣٦، و تساي ٣٧، ٢٠١٣) و نظريۀ ذهن 1- McGinnis 2- theory of mind 3- ability to interpret 4- Wellman 5- Cross 6- Watson 7- Lecce 8- Bianco 9- Devine 10- Hughes 11- Banerjee 12- Zhang 13- Shao 14- interpretation or prediction of behavior 15- mental beliefs 16- intrinsic intentions 17- cause of the behavior of others 18- to believe 19- Astington 20- Pelletier 21- Homer 22- Ford 23- Driscoll 24- Shum 25- Macaulay 26- Lordanou 27- epistemological 28- Montgomery 29- source of knowledge 30- judging about knowing 31- certainty 32- simplicity of knowledge 33- mental states 34- Lin 35- Deng 36- Chai 37- Tsai توانايي قضاوت در مورد دانش و باور ديگران در مورد واقعيت است .