Abstract:
لوتر در نگرش الهیاتی و فلسفی بسیار شبیه آگوستین و توماس آکویناس آموزش دیده بود، اما نظام الهیاتی آنها را در ارایه پاسخی درباره چگونگی حصول آمرزیدگی ناکارآمد میدید، لذا با مراجعه به رسایل پولس بیان میکند که موفق به کشف تلقی جدیدی از آموزه ایمان و ارتباط آن با آمرزیدگی براساس کتاب مقدس شده است. او راه آمرزیدگی را ایمان معرفی میکند و ایمان را زیستن به گونهای که خدا میخواهد تفسیر میکند و مصداق این ایمان را مسیحگونه شدن بشر میداند. وی تفسیری عرفانی از رسایل پولس به همراه نگرشی آگوستینی ارایه میدهد که گامی فراتر از دیدگاه پولس است و نیز اختلافاتی اساسی با دیدگاه آکویناس در خصوص ایمان و با پلاگیوس در خصوص فیض دارد. در این مقاله قصد داریم سیر دقیق معنا و مفهوم ایمان و ارتباط آن با آمرزیدگی را در اندیشه لوتر به روش تحلیلی بررسی نماییم.
Machine summary:
ایمان و آمرزیدگی: تفسیر نوین مارتین لوتر علی مرادی مریم سالم چکیده لوتر در نگرش الهیاتی و فلسفی بسیار شبیه آگوستین و توماس آکویناس آموزش دیده بود، اما نظام الهیاتی آنها را در ارائۀ پاسخی دربارۀ چگونگی حصول آمرزیدگی ناکارآمد میدید، لذا با مراجعه به رسائل پولس بیان میکند که موفق به کشف تلقی جدیدی از آموزه ایمان و ارتباط آن با آمرزیدگی براساس کتاب مقدس شده است .
عرفان شکی نیست که زهد لوتر با مطالعۀ برخی آثار عرفانی از جمله الهیات آلمانی ٦ و آشنایی با افکار عرفانی دیونوسیوس مجعول ٧ و برناردو اهل کلرو٨ در شکل گیری بنیه ای عرفانی در وی بی اثر نبوده اند(بایرناس ، ص ٥٢٥- ٤٩٨)؛ مخصوصا این نگرش که مسیح رنج کشیده با رنج خود، سبب نجات بشریت شد، باعث بی ارزش شدن اعمال انسانی صرف شد که هدف آن رسیدن به نجات 93 ایمان و آمرزیدگی: تفسیر نوین مارتین لوتر ٩٣ __________________________________________________________________________________________ 93 است و کوچک بودن انسان در برابر عظمت لطف خدا را در اندیشۀ وی تثبیت کرد و در تلقی او از آمرزیدگی نقش به سزایی ایفا کرد(کونگ ، ص ١٦٦).
اما نباید این نکته را فراموش کرد که سنخ ایمان از جنس فکر و ایده نیست بلکه ایمان همان نفس ارتباط با مسیح است که خداوند به ما عطا 95 ایمان و آمرزیدگی: تفسیر نوین مارتین لوتر ٩٥ __________________________________________________________________________________________ 95 میکند و باعث تبدیل این ایمان به حیات میگردد و با او مطابقت مییابد(٨٤,ibid ).