Abstract:
در قرآن کریم آیاتی درباره مقام و منزلت حضرت مریم (س) نازل شده است که بیانگر نائل شدن آن حضرت به مقامات والای ایمانی و عرفانی همانند دریافت نوعی از وحی الهی و هم صحبتی با فرشتگان است تا جای که خداوند در قرآن حضرت مریم(س) را به عنوان الگو و نمونه کامل یک فرد با ایمان معرفی می نماید. این درحالی است که عدهای بر این باورند که غیر از پیامبران و ائمه معصومین، دیگر انسانها چون موجودی مادی هستند و با خداوند و عالم غیب سنخیتی ندارند، ارتباط آنان با ملائکه و رسیدن به مقامات والای ایمانی و عرفانی امکان ندارد، اما عدهای دیگر بر این باور هستنند که با توجه به یکسان بودن حقیقت وجودی انسان، امکان ارتباط انسان غیر معصوم نیز با ملائکه و کسب مقامات عالیه وجود دارد. نگارنده در مقاله حاضر برآن است که برای تایید دیدگاه دوم با روش توصیفی- تحلیلی به نمونههایی از مقامات حضرت مریم (س) در قرآن و عرفان بپردازد.
Some verses have been descended about the status and position of Holy Mary in Koran which indicates Holy Mary has obtained the faith-related and high ranking theosophic status such as obtaining a kind of divine revelation and companionship with angels as far as God represents Holy Mary as a sample and complete example of a faithful person. Whereas some believe that except prophets and the innocent Imams, other human beings are material creatures and not compatible with the invisible world. Their relationship with angels and attaining the faith-related high ranking status are impossible. But some believe that with respect to the equality of the truth of human existence, it is possible for non-innocent humans to communicate with angels and attain high status. The writer in this essay intends to deal with some examples of the status of Holy Mary in Koran and theosophy by analytical-descriptive method for confirming the second view.