Abstract:
در عصر تغییرهای لحظهای، هر یک از سازمانها بهدنبال تحقق مأموریت و آرمانی هستند که مبین فلسفه وجودی آنهاست. این سازمانها، برای نیل به اهداف خود، از ابزار و وسایل متعددی از قبیل پول و سرمایه، فناوری، مواد اولیه و نیروی انسانی بهره میبرند، اما در این بین، مهمترین عامل که گرداننده و تکمیل کننده اقدامهای سایر عوامل نیز میباشد، نیروی انسانی است. لذا بدون در نظر گرفتن نقش، اهمیت و جایگاه این عامل حیاتی، سرمایهگذاریهای سازمان چیزی جز مصرف یک سری هزینههای زاید و کم فایده نیست. مدیران سازمانهای کنونی باید قادر باشند با بهکارگیری سازوکارهای گوناگون، نهتنها سازمان را به اهداف خود برسانند، بلکه موجبات فعالیت و ایفای نقش بهتر و کاراتر نیروی انسانی خود را فراهم سازند. در این مقاله، با محوریت نقش و اهمیت موضوع حسابداری منابع انسانی، ضمن مروری بر ادبیات نظری مربوط به حسابداری منابع انسانی، یکی از راهکارهای مؤثر سازمانی در دوران رکود، تحت عنوان تصمیمگیریهای تعلیق(دائمی و موقت)، مورد بررسی قرار میگیرد. تعریف حسابداری منابع انسانی، بیان اهمیت و جایگاه این مفهوم در سازمانهای کنونی و نقش آن در تصمیمات مربوط به تعلیق پرسنل و ارائه مدل نمونه و تشریح آن، از مواردی است که در این مقاله، بدان پرداخته میشود.
Machine summary:
آيا امروزه اين نحوه محاسبه براي ارزش منابع انساني، که مهمترين دارايي سازمان محسوب ميشود صحيح است ؟ آيا ميتوان تنها از طريق اين اطلاعات به اخذ تصميم بهينه در مورد منابع انساني و برنامه ريزي براي آن اميدوار بود؟ چگونه قسمت عمدهاي از سهم يک سازمان در بازار کسب و کار ناشي از نقش بسيار مهم و تعيين - کننده استعداد، تخصص ، مهارت، دانش و توانايي نيروي انساني باشد ولي در عمل در ترازنامه و صورت سود و زيان سازمان، جايي براي نشان دادن اين نقش و ارزش وجود نداشته باشد؟ اين از ايرادهاي بسيار مهمّي است که بر سيستم حسابداري سنتي گرفته شده است .
مدل و نمونه تحقيق در ادامه و با عنايت به مطالب ذکر شده، با مطالعه موردي، نقش و کارکرد حسابداري منابع انساني در تصميم گيريهاي مربوط به تعليق کارکنان (به عنوان يکي از راهکارهاي مؤثر در زمان مواجهه با رکود و کسادي فعاليت هاي سازمان) در قياس با سيستم حسابداري سنتي در شرکت آلفا، مورد بررسي قرار گرفته است .
براي روشن شدن موضوع، در ادامه نتايج اين تصميم و ميزان هزينه کاهش يافته و صرفه جوييهاي ايجاد شده ناشي از اين تعليق ، از طريق دو شيوه سنتي و شيوه مبتني بر استفاده از حسابداري منابع انساني، بررسي ميگردد: الف ) روش سنتي روش سنتي تنها مبتني بر صرفه جويي حاصل در پرداخت حقوق و دستمزد بوده و معمولاً شامل مراحل زير است [٨]: ١.