Abstract:
سواحل مکّران در جنوب شرق کشور طی سالهای گذشته مورد توجه دولت و نیروهای مسلح کشورمان قرار گرفته است. دسترسی به آبهای آزاد و گسترش تجارت با کشورهای منطقه و فرامنطقه از زمینههای توجه اقتصادی و توسعهای به این سواحل است. هدف تحقیق حاضر ارائه الگوی توسعه اقتصادی سواحل مکّران با درنظر گرفتن ملاحظات امنیتی و اجتماعی میباشد. بدین منظور با استفاده از روش مصاحبه و پرسشنامه، ساختارهای اصلی و کلیدی (اقتصادی، نهادی، فرهنگی- اجتماعی، استراتژیک و ژئوپولتیک) شناسایی گردید که هر کدام از این ساختارها شامل مولفههایی میباشند که در میان تمام مولفههای استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری، توسعه زیر ساختهای حمل و نقل؛ استفاده از منابع و سرمایههای بومی و محلی منطقه، همراه نمودن نهادهای غیر رسمی منطقه با اهداف توسعه اقتصادی و فعلیت بخشی به ظرفیتهای شیلات و آبزی پروری در منطقه مکّران از درجه اهمیت بیشتر برخوردار میباشند. در پایان تحقیق چهار اولویت کلی برای مدل توسعه مورد نظر در نظر گرفته شد که هر یک از اولویتها شامل راهکارهای عملیاتی تفصیلی میباشد. در پایان نظرات پیشنهادی خبرگان در رابطه 22 راهکار کلیدی مرتبط با توسعه اقتصادی سواحل مکّران ارائه گردیده است.
Makran beaches in the south-east of the country have been the focus of attention of our government and armed forces in recent years. Access to free waters and expanding trade with regional and trans-regional countries are areas of economic and developmental attention to these shores; from a defense and military point of view, Makran has many advantages that could present Iran as a trans-regional power. The presence of a strategic navy on the Makran coast is the most obvious reason for the fact that Iran's strategic horizons are expanding to use its capabilities to create a stronger naval force to increase its influence in open waters. The Islamic Republic of Iran, of course, understands the strategic importance of the West and East as highways, and is aware that it is in these areas that it is in possession of international oil pipelines. Iran's maritime strategy continues to evolve. The purpose of the present study is to present a model of economic development of the coasts of the coasts with social and security considerations in mind. For this purpose, Delphi method identified 4 main and key structures (economic, institutional, socio-cultural, strategic and geopolitical) that each of these structures include components that include all the components of using guidelines. Supreme leadership, development of transport infrastructure; utilization of local and local resources and resources; bringing informal institutions to the region with economic development goals and activating fisheries and aquaculture capacities in the Makran region. The degree is more important.
Machine summary:
ا. ايران (سازمان برنامه و بودجه ، ١٣٩٦) که همگي با توسعه مکران مي توانند محقق شوند؛ بايستي به موارد زير اشاره نمود؛ ١- تأمين شرايط و فعال سازي کليه امکانات همچون منابع مالي ، سرمايه هاي انساني و علمي کشور به منظور توسعه کارآفريني ٢- محور قراردادن رشد بهره وري در اقتصاد با تقويت عوامل توليد، توانمندسازي نيروي کار، تقويت رقابت پذيري اقتصاد، ايجاد بستر رقابت بين مناطق ، استان ها و به کارگيري ظرفيت و مزيت هاي متنوع در جغرافيايي طبيعي مناطق کشور ٣- حمايت همه جانبه هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده ٤- توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ويژه اقتصادي کشور به منظور انتقال فناوري هاي نوين و پيشرفته ٥- مقابله با ضربه پذيري درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز ٨٣ ٦- توسعه پيوندهاي راهبردي و گسترش همکاري و مشارکت با کشورهاي منطقه و جهان به ويژه همسايگان .
روش پژوهش در اين تحقيق از نوع توصيفي _ تحليلي بوده و ابزار گردآوري اطلاعات به شيوه کتابخانه اي بوده و نتايج حاصل از بررسي ها نشان داد که نداجا با سرلوحه قراردادن بيانات فرماندهي معظم کل قوا (مدضله العالي ) مبني بر اينکه «اين منطقه ، نقطه اي اساسي در ايفاي مسئوليت نيروي دريايي است » و با بهره گيري از توانمندي هاي خود در حوزه دريايي، هوادريا، تاسيسات و تجهيزات ساحلي و نيروي 1 AbdeL-Latif et al 2 Benedictis 3 Sumaila & Charles 4 Thorpe et al ٩١ انساني مجرب و سرعت عمل در ورود به عرصه هاي خطر، نقش حائز اهميتي در تسهيل مديريت بحران سواحل مکران ايفا مي کند و اين مهم منشاء تسريع در رسيدن به ثبات پس از بحران شده و قطعا از عوامل موثر در جلوگيري از بروز بحران هاي امنيتي خواهد بود.