Abstract:
توسعۀ یادگیری سازمانی بهوجود شرایط و بستری مناسب نیاز دارد. در این میان نقش عوامل انسانی- اجتماعی در ایجاد سازمان یادگیرنده بسیار تعیینکننده است. لذا برخورداری سازمان از کارکنانی توانمند میتواند به ایجاد آمادگی لازم برای توسعۀ سازمان یادگیرنده کمک کند. از این رو در این پژوهش به بررسی نقش توانمندسازی کارکنان در توسعۀ سازمان یادگیرنده پرداخته میشود و رابطۀ پنج بعد اصلی توانمندسازی (احساس معناداری شغل، شایستگی در شغل، داشتن اختیار، موثر بودن در شغل، و اعتماد به همکاران) با چهار جنبۀ اصلی سازمان یادگیرنده (فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی و استراتژی و چشمانداز) بررسی میشود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. قلمروی آماری آن نیز شامل 574 نفر کارکنان ستادی شرکت ملی پخش فراوردههای نفتی ایران است که با نمونهگیری تصادفی تعیین و 250 نفر آنها بهعنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل دادهها با کمک مدل معادلات ساختاری و آزمون همبستگی نشان میدهد توانمندسازی کارکنان تأثیر مستقیم و زیادی در توسعۀ سازمان یادگیرنده دارد، و همبستگی مثبت بین همه ابعاد و سازمان یادگیرنده وجود دارد. از اینرو توانمندسازی کارکنان میتواند زمینۀ انسانی-اجتماعی مناسبی برای توسعۀ سازمان یادگیرنده فراهم کند. بر این اساس پیشنهادهایی به مدیران و پژوهشگران ارائه میشود.
Machine summary:
از اين رو در اين پژوهش به بررسي نقش توانمندسازي کارکنان در توسعۀ سازمان يادگيرنده پرداخته ميشود و رابطۀ پنج بعد اصلي توانمندسازي (احساس معناداري شغل ، شايستگي در شغل ، داشتن اختيار، موثر بودن در شغل ، و اعتماد به همکاران) با چهار جنبۀ اصلي سازمان يادگيرنده (فرهنگ سازماني، ساختار سازماني و استراتژي و چشم انداز) بررسي ميشود.
نتايج حاصل از تحليل دادهها با کمک مدل معادلات ساختاري و آزمون همبستگي نشان ميدهد توانمندسازي کارکنان تأثير مستقيم و زيادي در توسعۀ سازمان يادگيرنده دارد، و همبستگي مثبت بين همه ابعاد و سازمان يادگيرنده وجود دارد.
٣-٤-روش تجزيه و تحليل اطلاعات در اين تحقيق ، براي تجزيه و تحليل دادهها و بررسي ارتباط بين مفاهيم مورد مطالعه و ابعاد آنها از تحليل عاملي، براي بررسي وجود يا نبود شرايط مناسب براي توانمندسازي و يادگيري سازماني از آزمون دوجمله اي، براي بررسي فرضيۀ اصلي پژوهش از مدل معادلات ساختاري، و براي بررسي فرضيه هاي فرعي از ضريب همبستگي اسپيرمن استفاده شده است .
٣-٥- تحليل فرضيه هاي پژوهش ١-٣-٥- تحليل فرضيه اصلي براي بررسي وجود و ميزان تأثير توانمندسازي کارکنان بر توسعۀ سازمان يادگيرنده از مدل معادلات ساختاري استفاده شده است .
schon, "organizational learning: A theory of action Perspective", reading , mass: addison – Wesley publishing company, 1978.
j , Hecker , R , Steen, J, " human resource strategies & organizational structures for managing gold –collar workers", journal of european industrial training , Volume 26.
C,Kuo,C,L, "knowledge management in the learning organization", the leadership & organization development journal, Volume 20.