Abstract:
هدف: اضطراب اجتماعی اختلالی با شیوع بالا است که عملکرد اجتماعی افراد را بسیار تحت تاثیر قرار میدهد. هدف این پژوهش، بررسی شیوعشناسی اضطراب اجتماعی دانش آموزان و تفاوتهای سنی و جنسیتی و وضعیت اجتماعی اضطراب اجتماعی آنان بود. روش: طرح این پژوهش طرح توصیفی-زمینه یابی بود. جامعه ی آماری مورد نظر تمامی دانش آموزان شهر اصفهان در سال تحصیلی 1397- 1396 بود که به روش نمونه گیری خوشه ای تعداد 1200 دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. شرکت کنندهها به پرسشنامه استاندار شده اضطراب اجتماعی نوجوانان (SASA) که دارای روایی و اعتبار میباشد، پاسخ دادند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین جنسیت و اضطراب اجتماعی رابطه معنادار وجود ندارد و همچنین بین وضعیت اجتماعی و اضطراب اجتماعی رابطه معنادار وجود ندارد اما بین سن و اضطراب اجتماعی رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین یافتهها نشان داد 5/39 درصد از دانش آموزان دارای اضطراب اجتماعی متوسط و 5/53 درصد دارای اضطراب اجتماعی شدید می باشند و نرخ شیوع اضطراب اجتماعی در بین دانش آموزان 4/2 می باشد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافتههای پژوهش نتیجه میگیریم باید امکانات مرتبط به پیشگیری، غربال و مداخله را در مدارس در هر دو جنس و در سنین پایین تر و بدون در نظر گرفتن وضعیت اجتماعی به کارگیریم.
Aim: Social anxiety is a high-prevalence disorder that can be present in a very important way. The aim of this study was to investigate the prevalence of social anxiety in students and the age and personality differences and social status of social budget counselors.Method: Plan this research Explanatory plan-budgeting plan. Statistical community To see the students of Isfahan in the academic years of 1397-1396, choose a budget that I can, for example, the escape of the cluster and the family of 1200 students as an example. The developers are responding to the Europeans' Limited Social Anxiety Survey (SASA) questionnaire, which can be answered in a methodical and authorized manner.Results: You can guess that there is a special ability between gender and social anxiety and it can cause a difference between social status and social anxiety between different years and it can also cause. 53.5 is allowed by students with vision fire alarm and 53.5 is allowed if you have social anxiety and the prevalence of social anxiety among scientists is 2.4.Conclusion: Considering that you can use this research, it is better to use it for progress, the West and the interview in the center in both sexes and at the age of the most basic and without regard to social status.