Abstract:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش فرایندهای شناختی ناکارآمد (نگرانی، نشخوارفکری و عدم تحمّل بلاتکلیفی) و تمرکز در اضطراب امتحان انجام گردید. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل 500نفر دانش آموز پسر پایه چهارم دبیرستان (شرکت کننده در آزمون آزمایشی قلم چی) بودکه 217 نفر با استفاده از جدول مورگان به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. در این مطالعه آزمودنیها به پرسشنامه نگرانی پنسیلوانیا مایر و همکاران (۱۹۹۰)، پرسشنامه عدم تحمل بلاتکلیفی فریستون (1994)، پرسشنامه نشخوار فکری هوکسما و مارو (1991)، پرسشنامه اضطراب امتحان فریدمن (1997) و پرسشنامه مهارت تمرکز سواری (1394) پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS -22و از طریق آزمون تحلیل واریانس و همبستگی پیرسون انجام گردید. یافتهها: یافتههای آماری نشان داد که میانگین نمرات نگرانی، نشخوار فکری، عدم تحمل بلاتکلیفی و تمرکز ارادی رابطهی مستقیم و معناداری با اضطراب امتحان دارد اما تمرکز غیرارادی رابطه منفی معناداری با اضطراب امتحان دارد. (p < 0. 05). نتیجهگیری: براساس نتایج این پژوهش میتوان به تاثیر فرایندهای شناختی ناکارآمد و تمرکز در بروز اضطراب امتحان پی برد لذا مشاوران و مراکز آموزشی باید برای متغیرهای یاد شده چاره اندیشی نمایند و در طول دوره آمادگی برای آزمون روی این مولفههای دانش آموزان تمرکز کرده و راهکارهای مناسب ارائه دهند
Aim: Therefore, the present study aims to investigate the role
of dysfunctional cognitive processes (anxiety, rumination and
intolerance) and focus on test anxiety. It was done.Method:
The present study is applied in terms of purpose and is of
correlational type. The statistical population consisted of 500
fourth grade high school male students (participants in the
Qalam Chi experimental test). 217 people were selected using
Morgan table by multi-stage cluster sampling method. In this
study, subjects were given a questionnaire by Pennsylvania
Meyer et al. (1990), a Freestone uncertainty intolerance
questionnaire (1994), a Huxma and Maru (1991) intellectual
rumination questionnaire, a Friedman exam anxiety
questionnaire (1997), and a riding skill questionnaire (2015).
They answered. Data analysis was performed using SPSS-22
statistical software through Pearson analysis of variance and
correlation test.Results: Statistical findings showed that the
mean score of anxiety, rumination, intolerance of indecision
and voluntary concentration has a direct and significant
relationship with test anxiety, but involuntary concentration
has a significant negative relationship with test anxiety. (p
<0.05).Conclusion: Based on the results of this study, we can
understand the effect of dysfunctional cognitive processes and
focus on test anxiety, so counselors and educational centers
should think of solutions for the mentioned variables and
focus on these components of students during the preparation
period for testing. And provide appropriate solutions.