Abstract:
هدف اصلی این پژوهش تعیین رابطه بین آموزشهای ضمن خدمت و توانمندسازی روانشناختی کارکنان دانشگاه هوایی شهید ستاری است. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری پژوهش را کلیه کارکنان رسمی دارای مدرک لیسانس و بالاتر دانشگاه هوایی شهید ستاری تشکیل میدهند که از بین آنها با روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد77 نفر انتخاب شدهاند. دادههای مربوط به ساعات آموزش ضمن خدمت کارکنان از پرونده آموزشی کارکنان و دادههای سطح توانمندی کارکنان نیز از طریق پرسشنامه استاندارد گردآوری گردید؛ همچنین در این پژوهش از ضریب همبستگی اسپیرمن جهت شناسایی نوع و میزان رابطه بین آموزشهای ضمن خدمت و توانمندسازی روانشناختی کارکنان استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که سطح توانمندی کارکنان دانشگاه هوایی شهید ستاری در تمامی ابعاد بالاتر از میانگین است و با انجام آزمون مربوطه، مقدار 665/0= rs و000/0P-value = بهدستآمد و در نتیجه فرضیه اصلی پژوهش در سطح اطمینان 95 درصد تایید شد.
Machine summary:
دادههاي مربوط به ساعات آموزش ضمن خدمت کارکنان از پرونده آموزشي کارکنان و دادههاي سطح توانمندي کارکنان نيز از طريق پرسشنامه استاندارد گردآوري گرديد؛ همچنين در اين پژوهش از ضريب همبستگي اسپيرمن جهت شناسايي نوع و ميزان رابطه بين آموزشهاي ضمن خدمت و توانمندسازي روانشناختي کارکنان استفاده شده است .
نتايج اين پژوهش نشان ميدهد که سطح توانمندي کارکنان دانشگاه هوايي شهيد ستاري در تمامي ابعاد بالاتر از ميانگين است و با انجام آزمون مربوطه ، مقدار ٠/٦٦٥= rs و ٠/٠٠٠ = P-value به دست آمد و در نتيجه فرضيه اصلي پژوهش در سطح اطمينان ٩٥ درصد تأييد شد.
با توجه به مسائل و مشکلات مطروحه ، مديران بايد به جاي فرماندهي، کنترل و اصلاح کارکنان تلاش کنند تا هوشمنديهاي فردي را کشف و مغز و انديشه کارکنان را به پويش بيشتر وا دارند و به آنها کمک کنند تا هوشمندي ويژه خود را شکوفا سازند و توانمند شوند و کارکنان را به اين باور برسانند که شايستگي لازم براي انجام موفقيت آميز کار را دارا هستند، احساس کنند که آزادي عمل براي انجام وظايف را دارند، عقيده داشته باشند که ميتوانند نتايج شغليشان را کنترل کنند و بر آن تأثير بگذارند و بر اين باور باشند که با آنان صادقانه و منصفانه رفتار ميشود(عبدالهي و نوه ابراهيم ،٨٥،١٣٨٥).
جدول ٣- سطح معنيداري و ضرايب همبستگي متغيرها (رجوع شود به تصویر صفحه) ١-٤- نتيجه گيري از آزمون فرضيه اصلي بين آموزش ضمن خدمت و توانمندسازي روانشناختي کارکنان رابطه معنيداري وجود دارد.
نتايج نشان ميدهد رابطه معنيداري بين آموزش ضمن خدمت و توانمندسازي کارکنان وجود دارد و فرضيه اصلي پژوهش در سطح اطمينان ٩٥ درصد تأييد ميشود.