Abstract:
واژه پارادایم چنان در تار و پود رشتههای مختلف، از علوم طبیعی گرفته تا علوم انسانی، نفوذ کرده که درک مفهوم و ابعاد آن برای هر پژوهشگر لازم و ضروری مینماید و بر این اساس به مفهومی غالب در فلسفة علم تبدیل شده است. تعاریف مختلفی از پارادایم ارائه کردهاند، ولی میتوان پارادایم را مجموعهای از باورها و پیش فرضهای بنیادی تصور کرد که در هستیشناسی، شناختشناسی و روششناسی متجلی میشود. تقسیمبندیهای متعددی از پارادایمها انجام شده، ولی در ادبیات علم سازمان و مدیریت، تقسیم پارادایمها به ساختارگرایی، انسانشناسی بنیادی، تفسیرگرایی و کارکردگرایی غالبتر است. در این مقاله با شرح هر پارادایم، به تاثیر تغییر پارادایمهای فلسفی بر مدیریت دانش پرداخته شده است و بیان میگردد که در گذر زمان پارادایم حاکم بر مدیریت دانش از اثباتگرایی به سمت پست مدرن تغییر کرده است. همچنین علاوه بر بررسی روند تغییر پارادایم در نظریه پردازی، مطالعهای روی 40 مقاله بین سالهای 2011 تا 2015 صورت گرفت تا پارادایم غالب بر فضای تحقیقات بین المللی در زمینه مدیریت دانش مشخص شود. نتایج به دست آمده نشان داد که پارادایم کارکردگرایی (اثبات گرایی) بر سایر پارادایم ها غلبه چشمگیری دارد.
Machine summary:
در شکل ٥ مي توان تغييـر پـارادايم در حـوزه مـديريت دانـش را در طـي زمـان مشاهده نمود: (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ٥- تغيير پارادايم در مديريت دانش روند تحقيقات اخير بررسي مطالعات و تحقيقات از لحاظ پارادايمي مي تواند نشان بدهد که پارادايم غالب در تحقيقات اخيـر چه مي باشد و آيا روند تحقيقات صورت گرفته همسو با روند نظريه پردازي که در شکل ٥ بدان اشـاره شده است ، مي باشد؟ اينکه آيا تغيير پارادايم در نظريه پردازي توانسته براي محققان نيز جذابيت داشـته باشد و فضاي ذهني آنها و پارادايم تحقيقات را نيز تغيير دهد؟ بدين منظور پارادايم حـدود ٤٠ مقالـه از سال ٢٠١١ تا ٢٠١٥ مورد بررسي قرار گرفت .
اين مقالـه از روش هـاي کمي در تجزيه و تحليل داده ها استفاده نموده و مشخص است که هستي شناسي آن نيز عيني مي باشد چرا که روي پديده هاي واقعي و قابل مشاهده (شرکت هاي آلماني) بررسي شده است ، بنابراين مي توان اين مقاله را در پارادايم کارکردگرايي دسته بنـدي نمـود.
بررسي روش شناسي و هستي شناسـي مقالـه نشـان مـي دهـد کـه استفاده از روش هاي آماري در شرکت مورد مطالعه به معني قرار گرفتن مقاله در پارادايم کـارکردگرايي (اثبات گرايي) است .
A learning organization in the service of knowledge management among nurses: A case study.
Knowledge Management as a Strategy for the Administration of Education in the Research University.