Abstract:
زمینه و هدف: رفتارهای شهروند سازمانی بهمنظور عملی شدن در جامعة اسلامی بهطور چشمگیری متأثر از عقاید دینی هستند. بدینمنظور هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر فرهنگ ایثار و شهادت بر بروز رفتارهای شهروند سازمانی کارکنان دانشگاه ایلام با میانجیگری سرمایة اجتماعی است. روششناسی: این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی ـ پیمایشی است، ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد است. جامعة آماری آن شامل کارکنان دانشگاه ایلام به تعداد 485 نفر است که 215 نفر از آنها به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای آزمون فرضیهها مدلیابی معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرمافزار Smart PLS استفاده شده است. یافتهها: فرهنگ ایثار و شهادت و مؤلفههای آن (عمل صالح و پرهیزکاری، مردمداری، عدمتعلق به دنیا و خدامحوری) هم به طور مستقیم و هم از راه تقویت سرمایۀ اجتماعی بر رفتار شهروند سازمانی تأثیری معنادار و مثبت دارد. نتیجهگیری: اشاعة فرهنگ ایثار و شهادت در محیطهای سازمانی، ضمن سامان بخشیدن به اعتقادات، باورها و ارزشهای انسان آنان را در بروز رفتارهای فرانقشی و ایجاد اعتماد میانفردی که حاصل آن پدید آمدن سازمان اخلاقمدار است، هدایت میکند.
Background and Objective: Organizational citizen behavior is significantly affected by religious beliefs for implementation in an Islamic society. This study aimed to analyze the effect of sacrifice and martyrdom culture on the emergence of organizational citizen behavior of employees working at the University of Ilam through the mediating role of social capital. Methodology: This is an applied-descriptive survey, in which data collection tools were standard questionnaires. The statistical population included 485 employees working at the University of Ilam. The simple random sampling method was used to select 215 individuals as the statistical sample. Hypothesis testing was performed through the partial least square structural equation modeling (SEM) technique in SmartPLS. Findings: The sacrifice and martyrdom culture and its components (righteous deeds and piety, respecting people, material detachment, and God-centeredness) directly affect organizational citizen behavior and have positive, significant effects on it through social capital enhancement. Conclusion: Promoting the sacrifice and martyrdom culture in organizational environments directs employees towards transcranial behavior and interpersonal trust, resulting in the emergence of an ethical organization, in addition to organizing human beliefs, notions, and values.
Machine summary:
بدینمنظور هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر فرهنگ ایثار و شهادت بر بروز رفتارهای شهروند سازمانی کارکنان دانشگاه ایلام با میانجیگری سرمایة اجتماعی است.
در این میان، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در نهادینهسازی فرهنگ ایثار و شهادت نقشی بهسزا داشتهاند (ازغندی، 1385: 216)؛ زیرا فضای دانشگاه که محل حضور اساتیدی متعهد و نخبگان جوان است، بهترین مکان برای ایجاد و رشد فرهنگ ایثار و شهادت است؛ بنابراین، دانشگاه به مثابة پایگاهی عظیم برای جذب، سازماندهی و اعزام نیروی انقلابی و ایثارگر در دوران دفاع مقدس نقشآفرینی کرده است که وجود شهدا و جانبازان دانشگاه Organizational Citizenship Behavior (OCB) Culture Sacrifice and Martyrdom (CSM) Social Capital (SC) اعم از اعضای هیئت علمی، کارکنان غیر هیئت علمی و دانشجویان بهترین دلیل بر این مدعاست.
04 2 ) = 5/39 همانطور که دیده میشود مقدار Z – Value حاصل از آزمون سوبل برابر با 39/5 شد، به دلیل بیشتر بودن از 96/1 میتوان گفت در سطح اطمینان 95 درصد تأثیر متغیر میانجی سرمایة اجتماعی در رابطة بین فرهنگ ایثار و شهادت و رفتار شهروند سازمانی معنادار است.
مدل ساختاری در حالت تخمین استاندارد نتیجهگیری و پیشنهادها این پژوهش با هدف بررسی تأثیر فرهنگ ایثار و شهادت بر رفتار شهروند سازمانی کارکنان دانشگاه ایلام با میانجیگری سرمایة اجتماعی انجام شده است.
با توجه به این که سرمایة اجتماعی به طور معنادار و مثبت رابطة بین فرهنگ ایثار و شهادت و رفتار شهروند سازمانی را میانجیگری میکند.