Abstract:
در این مقاله سنن اجتماعی تمدن ساز انبیاء عظام و در مقابل آنها سنن اجتماعی طاغوتیان از دیدگاه قرآن کریم مورد مطالعه قرار میگیرد. قرآن کریم به سنن اجتماعی انبیاء عظام بهعنوان سنن جاری نقش آفرین در گذشته، حال و آینده امت واحده می نگرد . این سنتها را به شکل عام میتوان سنن اجتماعی تمدن ساز و به لحاظ آرمآنهای معطوف به آینده سنن اجتماعی تمدن نوین اسلامی نامید.
این مقاله از روش توصیف و تحلیل آیات قرآن کریم با روش تفسیری و اجتهادی و در صورت نیاز از نهجالبلاغه و دیگر روایات و احیانا از نظریه ها و دیدگاه های اندیشمندان مسلمان بهره میگیرد.
سئوال این است که از دیدگاه قرآن کریم سنتهای اجتماعی تمدن ساز انبیاء عظام که در ادامه به تشکیل تمدن نوین اسلامی می انجامد و در برابر آنها سنتهای اجتماعی طاغوتی آنچه بوده است؟ این بررسی نشان میدهد که سنن اجتماعی تمدن ساز انبیاء عظام شامل: 1. اکرام انسانها در برابر خوار شماردن، 2. هدایتگری در برابر گمراه کردن، 3. عدالتگستری در برابر دعوت به ستم ، 4. دعوت به فضیلت و آبادگری در برابر فساد و تبهکاری میشود. از دیدگاه قرآن، سنتهای تمدن ساز انبیاء در نهایت بر سنتهای طاغوتیان غلبه خواهد کرد و به تشکیل حکومت عدل الهی در سراسر جهان و تشکیل تمدن نوین اسلامیخواهد انجامید.
Machine summary:
سئوال اين است که از ديدگاه قرآن کريم سنت هاي اجتماعي تمدن ساز انبياء عظـام کـه در ادامـه بـه تشکيل تمدن نوين اسلامي مي انجامد و در برابر آن ها سنت هاي اجتماعي طاغوتي آنچه بوده اسـت ؟ اين بررسي نشان ميدهد که سنن اجتماعي تمدن ساز انبياء عظام شامل : ١.
اين انقلاب را بايد حلقه اي از حرکت انبياء الهي و خاتم الانبياء صلي الله عليه و آله بـه حسـاب آورد که با استفاده از سنت هاي اجتماعي تمدن ساز انبياء الهي ميتواند زمينه ساز تمدن نـويني باشـد که قرآن کريم وعده آن را به بندگان صالح خود داده است .
اين مقاله سنت هاي اجتماعي تمدن ساز انبياء الهي را از ديدگاه قرآن کريم ، کـه بـه گسـتردگي به آن پرداخته است ، مورد مطالعه قرار ميدهد.
قرآن کريم به نتايج سنن اجتماعي تمدن الهي انبياء عظام در نهايت سـير و آينـده اشـاره دارد کـه زنده بودن و تأثير اين سنت ها را در ساخت آخرين و کامل ترين تمدن الهي توسط اسـلام ، بـه عنـوان آخرين و کامل ترين نسخه دين ، مورد تأکيد قرار مي دهد.
اين آيات به وعده الهـي در مـورد بـه ارث بردن زمين توسط انسان هاي صالح پرداخته است کـه در بخـش نهـايي تحـت عنـوان " تمـدن نـوين اسلامي " مورد بحث قرار ميگيرد.