Abstract:
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر توسعه صادرات انجام شده است. این مطالعه از نوع مطالعات توصیفی – همبستگی است و روش نمونهگیری این پژوهش، در دسترس یا اقتضایی است. در راستای دستیابی به هدف پژوهش، یک فرضیه اصلی و چهار فرضیه فرعی مورد آزمون قرار گرفته شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش 26 کشور سند چشمانداز 1404 جمهوری اسلامی ایران میباشد که اطلاعات این کشورها طی سالهای 2005-2015 جمعآوری شده است. نتیجه فرضیه اصلی پژوهش نشان میدهد فناوری اطلاعات و ارتباطات تأثیر معناداری بر توسعه صادرات دارد و همچنین نتایج فرضیههای فرعی نشان داده است که پیچیدگی اقتصادی، سرمایه انسانی، سرمایه فیزیکی، تحقیق و توسعه نیز تأثیر معناداری بر توسعه صادرات دارند. نتایج آزمون آماری نشان داد فناوری اطلاعات و ارتباطات رابطه مثبت و معناداری با توسعه صادرات دارد. تأیید این نتیجه نشان میدهد طی دهههای اخیر وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشورهای جهان را تحت تأثیر قرار داده و موجب پیشرفت اقتصادی و صادرات در کشورهای توسعهیافته و کشورهای در حال توسعه شده است که این پیشرفت توانسته مزایای زیادی برای کشورها داشته باشد.
The purpose of this study is to investigate the impact of ICT on export
development. The sampling method of this study is available or required and
this study is a descriptive-correlational study. In this research, one main
hypothesis and four sub-hypotheses have been tested. The statistical population
under study in this study is 26 countries of vision of 1404 Islamic Republic of
Iran whose data were collected during 2005-2015. The results of the main
research hypothesis show that ICT has a significant impact on exports and the
results of the subsidiary hypotheses show that economic complexity, human
capital, physical capital, research and development have a significant impact on
exports. The results of statistical tests showed that information and
communication technology have a positive and significant relationship with
export development. Confirmation of this result shows that in recent decades, it
has affected the economic and social situation of the world countries and has
led to economic development and exports in developed and developing
countries, which has been able to bring many benefits to countries.
Machine summary:
Information and Communication Technology به دنبال برر سی این مو ضوع خواهیم بود که آیا فناوری اطلاعات و ارتباطات توانسته ا ست بر شاخص صادرات در تجارت خارجی تأثیر معنیدار بگذارد؟ با توجه به شواهد ارائه شده در این بخش و درجهت نیل به اهداف پژوهش ، فرضیه های زیر تدوین شده اند: فرضیۀ اصلی: فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) تأثیر معناداری بر توسعۀ صادرات دارد.
این بدین معنی ا ست که فر ضیۀ ا صلی پژوهش پذیرفته می شود؛ بنابراین با وجود رابطۀ معنادار بین فناوری اطلاعات و ارتباطات و صادرات ، می توان بیان کرد که طی دهه های اخیر، وضــعیت اقتصــادی و اجتماعی، کشــورهای جهان را تحت تأثیر قرار داده و موجب پیشرفت اقتصادی و صادرات برای کشورها شده ا ست .
در رابطه با تأثیر مثبت فناوری اطلاعات و ارتباطات بر صـادرات می توان بیان کرد که این شـاخص باعث افزایش تو سعۀ اقتصادی و صادرات می شود؛ بنابراین نتایج پژوهش با مبانی نظری سازگار ا ست که این نتایج در مطالعات طیبی و همکاران (١٣٨٦)، عصــاری آرانی و آقایی خوندابی (١٣٨٧)، ابودردار (١٣٨٩)، حســینی (١٣٨٩)، حاجی کریمی و همکاران (١٣٨٩)، وندشعاری (١٣٩١)، نطاقی (١٣٩٣)، غایی (١٣٩٣)، صالحی (١٣٩٥)، راعی (١٣٩٦)، لارسن و ســـالتر (٢٠٠٥)، دمیرکان و همکاران ١ (٢٠٠٩)، لیرانگ و نس (٢٠١٣)، لیرانگ و نس (٢٠١٧) و وانگ و لی (٢٠١٧) نیز برر سی و به تأیید ر سیده ا ست .