Abstract:
در هزاره سوم، مزیت رقابتی سازمانها در میزان هوش و شایستگی نیروی انسانی آنها نهفته است. نظر به اینکه مدیریت در دستگاه آموزشوپرورش، نقش حساسی در پیشبرد اهداف آموزشی دارد، سرمایهگذاری در تربیت مدیران، سودمندترین نوع سرمایهگذاری است. برایناساس میتوان مفهوم هوش مدیریتی را بهعنوان عاملی تأثیرگذار در موفقیت مدیران این سازمان نام برد. پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی هوش مدیریتی در ادارهکل آموزشوپرورش استان قم صورت گرفت. روش پژوهش اکتشافی و جامعه پژوهشی متشکل از مقالات چاپشده در حوزه موضوعی هوش است. دراینراستا، تعداد 363 مقاله مورد بررسی دقیق قرار گرفت. در این تحقیق از روش فراترکیب جهت بررسی تحقیقهای پیشین و تحلیل آنها؛ از تحلیل عاملی اکتشافی و نظرات خبرگان برای تأیید روایی و سنجش مدل تحقیق و درنهایت از فنهای تحلیلمسیر و SEM بهوسیله نرمافزار اسمارتپی.ال.اس. برای تأیید روایی و برازش مدل تأییدشده نهایی، استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که تعداد 45 مقوله در بررسی اسناد و دادههای ثانویه درارتباطبا موضوع هوش مدیریتی، در پنج گروه دانش، مهارت، ارزش و نگرش، توانایی و ویژگی شخصیتی طبقهبندی شده و میزان عددی هریک از مؤلفهها بین مدیران متفاوت است؛ بهطوریکه بیشترین تأکید بر مؤلفه مهارت و کمترین تأکید بر مؤلفه توانایی است.
In the third millennium, the competitive advantage of organizations depends on the level of intelligence and competence of their human resource. As the management of the educational system plays a critical role in reaching the educational goals, investing in the training of managers is the most profitable one. Hence, the concept of managerial intelligence can be regarded as an effective factor in the success of managers. This research is aimed at designing and explaining a model of managerial intelligence in the Central Office of Education in Qom province. This is an exploratory research whose population consists of published articles in the field of intelligence. Accordingly, 363 articles were carefully studied. Meta-synthesis method was used to review and analyze previous research. Exploratory factor analysis and expert opinions were employed to verify the validity and measurement of the research model, and path analysis techniques and SEM using SmartPLS software were used for verifying the validity and reliability of the model. The study of documents and secondary data related to the subject of managerial intelligence led to 45 categories classified into five groups of knowledge, skills, values, attitudes, capability and personality traits. The numerical values of the component were different among the managers. The most emphasis was given to the component of skills, and the least emphasis was on capability.
Machine summary:
فلذا باتوجه به مطالب فوق الذکر جهت داشتن آموزش وپرورشي سالم براي تربيت نسلي سالم و تأثيرگذار، ميبايد مديران در اين نظام براساس شايستگي، توانايي و توانمندي و براساس مؤلفه هاي موردنياز جهت مديريت که در اين تحقيق تحت عنوان هوش مديريتي ذکر شده است ، انتخاب شوند.
ازطرفي، تمامي مدل هاي طراحيشده درخصوص هوش و انواع آن فقط سعي داشته اند تا انواع مختلف هوش را با يکديگر ترکيب نموده و به مدل جديدي دست يابند که درعمل شاخص جديدي را ارائه نمينمايند؛ ليکن در اين تحقيق سعي شده است تا با بررسي تخصصي وظايف و مسئوليت هاي مديران آموزش وپرورش و همچنين بررسي جدول شايستگيهاي موردنياز مديران و ارتباط آن با ابعاد و مؤلفه هاي انواع مختلف هوش ، مدلي با ابعاد، مؤلفه ها و شاخص هايي متفاوت با ساير تحقيقات انجام شده و با استفاده از روش تحقيق فراترکيب و روش دلفي، صورت پذيرد.
ويژگيهاي اعضاي پنل خبرگان (رجوع شود به تصویر صفحه) لازم به ذکر است ، باتوجه به روش شناسي "تحليل محتواي کيفي" تعداد مقولات استخراج شده از مطالعه مقدماتي ادبيات نظري تحقيق ، جهت شناسايي معيارها، به دفعات اصلاح شده و تعديل يافتند که درنهايت ٤٥ مفهوم و ٥ مقوله (دانش ، مهارت ، توانايي، نگرش و ارزش و ويژگيهاي شخصيتي)، به عنوان مقوله هاي اصلي نهايي انتخاب شدند.
٤. باتوجه به يافته هاي تحقيق و تأييد رابطه توانايي و هوش مديريتي، پيشنهاد ميشود که مديران آموزش وپرورش استان قم به اين مؤلفه توجه ويژه اي نمايند.
com Albrecht, K, (2002), Organizational Intelligence & Knowledge Management, http://www.