Abstract:
امروزه شبکههای اجتماعی نقش قابلملاحظهای در تعاملات روزانه افراد بازی میکنند. سازمانها نیز بهخوبی از این فرصت بهویژه در دوران پاندمی ویروس کووید-۱۹ برای ارتباط کارکنان در زمان قرنطینه و دورکاری بهره بردهاند، اما به دلیل لزوم حفظ اسرار سازمان، شبکه اجتماعی خود را برای ارتباط کارکنان ایجاد کردهاند. هدف ما در این پژوهش، بررسی تاثیر شبکههای اجتماعی سازمانی بر سرمایه اجتماعی است. روش تحقیق آمیخته تحلیل محتوا و توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری برای بخش کیفی پژوهش (مصاحبه) با مسئولین بیمارستان بهمن به شیوه گلوله برفی انجام شد. برای بخش کمی پژوهش ۲۸۵ نفر از کارمندان بیمارستان بهمن بهصورت در دسترس به پرسشنامه پاسخ دادند.تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای MAXQDA.11 ،SPSS.21 وEXCELL2013 انجام شد. نتیجه تحلیل محتوا کارکرد شبکه درونسازمانی را با ابعاد هماهنگی، صمیمیت، اشتراک دانش، حل مشکل و خبررسانی شناسایی نمود. یافتههای بخش کمی نشان میدهد شبکه اجتماعی درونسازمانی با کارکردهای شناساییشده بر ابعاد اعتماد، همکاری، روابط، همسویی ارزشها، درک متقابل و تعهد در سرمایه اجتماعی تاثیر مثبت و معنادار دارد. نتیجه این پژوهش برای سازمانها بهمنظور ایجاد شبکه اجتماعی درونسازمانی اثربخش و ارتقا سرمایه اجتماعی قابلاستفاده است.
Today, social networks play a significant role in people's daily lives, and organizations are also affected by this new technology so that a great deal of employees’ comunications are done by these networks. The impact of these networks in organizations has been controversial. Our goal in this research is to investigate the impact of organizational social networks on social capital. The research method in this research is descriptive-survey and in terms of its objective is applied research. The statistical population of this study is for the qualitative part of the research (interview) of the officials of Bahman Hospital and for the quantitative part of the research are the employees of Bahman Hospital. Sampling in this study was done in two stages. In the first stage, 5 officials of the units were selected for interview by snowball method and in the second stage, 285 questionnaires were randomly distributed among the hospital staff. Data analysis was performed using software MAXQDA.11, SPSS.21 and EXCELL2013. The findings of this research indicate that organizational social networks have a significant impact on the dimensions of trust, networks, cooperation, relationships, and alignment of values, mutual understanding and commitment of social capital. The result of this research can be used by organizations to increase social capital
Machine summary:
بنابراین، سازمانها در صورت محدود کردن رفتارهای منفی Leftheriotis and Giannakos Ashraf and Javed Nisar and et al Khoirina and Sisprasodja Chen and Lin Alrazaq and et al Mohamed et al کارکنان و توسعه استعدادها میتوانند با استفاده از شبکههای اجتماعی مزیت رقابتی ایجاد کنند( دونلی 1 ، ۲۰۱۹).
بنابراین در این پژوهش با مبنا قرار دادن مدل تحقیق علی و نوو(۲۰۱۵)، تأثیر شبکه Donnelly Kishokumar Sözbilir Hoi and et al Xu and Saxton Ali and Nevo Chen and et al اجتماعی درونسازمانی بر سرمایه اجتماعی موردبررسی قرارگرفته است.
این حس رفاقت که میتواند از طریق شبکههای اجتماعی به دست آید، ممکن است در ایجاد یک فرهنگسازمانی وفادار، افزایش روحیه و حس عمومی اتحاد در میان کارکنان Chouhan and Srivasta Bednarska کمککننده باشد( یاشامبل 1 ، ۲۰۱۶).
2-2 دیدگاهها و مبانی نظری مطالعات خارجی Yeshambel Alberghini and et al Adler and Kwon Nahapiet and Ghoshal نتایج پژوهش سازبیلیر در سال 2017، نشان داد سرمایه اجتماعی میتواند به اشتراک اطلاعات، توسعه اقتصادی، کاهش هزینههای معامله، توسعه انسانی، نوآوری محصول، ایجاد ارزش، کارایی عملکرد متقابل، موفقیت شغلی و یادگیری درونسازمانی کمک کند.
از این یافتهها میتوان برای بهبود کارکرد شبکه اجتماعی درونسازمانی برای ارتقاء سرمایه اجتماعی در سازمان و نیز افزایش تعهد کارکنان استفاده کرد.
بیشترین تعداد کارکنان (133نفر)، در دسته طلایی قرارگرفتهاند، این افراد نسبت به دسته پلاتینی کمتر از شبکه اجتماعی درونسازمانی استفاده میکنند و نیز سرمایه اجتماعی کمتری برای سازمان ایجاد میکنند.
Social media information benefits, knowledge management and smart, organizations.