Abstract:
افراد در جامعه اسلامی اگر بخواهند رفتار فردی و اجتماعی مطلوبی داشته باشند، بهترین الگو برای آنها رفتار و تربیت سیرة علوی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های رفتار مطلوب اجتماعی در تربیت و سیرة علوی به روش تحقیق توصیفی و جمع آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای و اسنادی صورت گرفته است. در پاسخ به این پرسش ها که ویژگی های رفتار مطلوب اجتماعی در تربیت و سیرة علوی کدامند؟ و سیرۀ تربیتی ایشان به عنوان تعلیم دیده مکتب نبوت در برهه های مختلف زندگی یعنی در آغاز نبوت پیامبر(ص)، قبل از خلافت و در زمان خلافت چه رویکردی داشت؟ یافتۀ مقالۀ حاضر، این است که رفتار اجتماعی و سیاسی امام علی(ع) از معنویت، اخلاق و ایمان منشأ گرفته و ایشان همزمان به دو بعد شخصی و اجتماعی شخصیت انسانها توجه داشته و این دو را از هم جدا نمیدانست. در سیرۀ امام، هدف از تربیت، آشنا ساختن مردم به وظایف و مسئولیتهایشان و همچنین ایجاد یکپارچگی و همدلی بین مردم و دوری از تفرقه و تصحیح کاستیها و رسیدن افراد و جامعه به کمال مطلوب و نهایی یعنی جامعۀ اسلامی و الهی بود.
Since sustainability and promotion is important for any society and any political system, it is necessary to pay attention and apply the right models for the success of societies and political systems. In this regard, if each individual of the Islamic society wants to have a desirable individual and social behavior, the best model for them is the behavior and training of the Alawite tradition. The aim of this study was to investigate the characteristics of desirable social behavior in Alavi education and biography by descriptive research method and collecting information in a library and documentary manner. In response to these questions, what are the characteristics of desirable social behavior in Alawite upbringing and life? And what was the approach of his behavior as a trainee of the school of prophecy in different periods of social life?
It should be said that the achievement of the present article is that Imam Ali (AS) socio-political behavior was not separate from his spiritual and moral behavior and education and Imam Ali (AS) social and political behavior originated from his spirituality, morality and faith, justice and abstinence Oppression and complete compatibility between action and thought were the prominent features of that Imam's education and social behavior. At the same time, the Imam paid attention to the personal and social dimensions of human personality and did not separate the two, so in his personal and social life, he considered both dimensions together and correctly. In Imam Khomeini's biography, the purpose of educating people was to acquaint them with their duties and responsibilities, to create unity and empathy between people and to avoid divisions and correct shortcomings and to achieve the desired and final perfection of individuals and society.
Machine summary:
در پاسخ به اين پرسش ها که ويژگي هاي رفتار مطلوب اجتماعي در تربيت و سيرة علوي کدامند؟ و سيرة تربيتي ايشان به عنوان تعليم ديده مکتب نبوت در برهه هاي مختلف زندگي يعني در آغاز نبوت پيامبر(ص )، قبل از خلافت و در زمان خلافت چه رويکردي داشت ؟ يافتۀ مقالۀ حاضر، اين است که رفتار اجتماعي و سياسي امام علي(ع ) از معنويت ، اخلاق و ايمان منشأ گرفته و ايشان همزمان به دو بعد شخصي و اجتماعي شخصيت انسانها توجه داشته و اين دو را از هم جدا نميدانست .
آن حضرت از ميان پيشوايان که همان ائمه اطهار ( ع ) هستند، به عنوان پرورش يافتۀ مکتب پيامبر(ص ) و نمونۀ کامل عمل کننده به قرآن کريم و برترين شاخص براي نظام تربيتي اسلام است ؛ لذا توجه به رفتار اجتماعي و سيرة تربيتي ايشان مي تواند راه را براي دست يافتن به تربيت اجتماعي مورد نظر اسلام فراهم سازد.
صبر، متانت ، بردباري و مداراي امام علي (ع ) با دو خليفه اول ، وحدت سياسي مسلمانان را موجب گشت و در اشاعه اسلام در سرزمين هاي ديگر همچون روم و ايران تأثير به سزا داشت و اين در حالي بود که براي خودکفايي و بي نيازي مادي از دستگاه حکومت به کار زراعت و باغداري نيز مي پرداخت تا جايي که در زمان خليفۀ دوم زمين ينبع را شخصا با تأسيس قنات آباد نمود و آن را وقف خاندان پدري خود نمود تا آنها نيز بي نياز شده و مجبور نباشند در مقابل حکومت خضوع کنند ( بهبودي، ١٣٦٨، ص ٣٨ ).