Abstract:
پژوهش حاضر باهدف مقایسه کیفیت زندگی و جهتگیری زندگی والدین کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر و عادی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه موردپژوهش والدین تمامی دانش آموزان مدارس استثنایی و عادی منطقه تبادکان مشهد در سال تحصیلی 1397-1398 بودند که نمونهای شامل 60 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش مقیاس کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (2000) و مقیاس جهت گری زندگی شی یر و کارور (1985) بود. تحلیل داده با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 و آزمون میانگین، انحراف معیار و تحلیل واریانس چندمتغیره انجام شد. نتایج نشان میدهد که بین نمرات دو گروه والدین کودکان عادی و کمتوان ذهنی آموزش پذیر در نمرات مربوط به کیفیت زندگی و جهتگیری زندگی تفاوت معناداری وجود دارد (0/01>P). لذا نتایج نشان داد که مادران کودکان کمتوان ذهنی از کیفیت زندگی و نگرش خوشبینانهی پایینتری به نسبت مادران کودکان عادی برخوردار هستند.
The aim of this study was to compare the quality of life and orientation of parents of children with educational and normal mental disabilities. The present study was correlational. The study population was the parents of all students in the exceptional and normal schools of Tebadkan Mashad region in the academic year of 2018-2019, and a sample of 60 people was selected by stratified random sampling. The research tools were the World Health Organization's Quality of Life Scale (2000) and the Conductivity Scheme of Schyer and Carver (1985). Data analysis was performed using SPSS software version 22 and the mean test, standard deviation and multivariate analysis of variance. The results show that there is a significant difference between the scores of the two groups of parents of normal children and mentally retarded children in the scores related to quality of life and orientation of life (P <0.01). Therefore, the results showed that mothers of mentally retarded children have a lower quality of life and a more optimistic attitude than mothers of normal children.
Machine summary:
مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، دوره پنجم، شماره پنجاهویک، دیماه 1399، صفحات 52-42 تاریخ وصول: 19/03/1399 تاریخ پذیرش: 11/05/1399 چکیده پژوهش حاضر باهدف مقایسه کیفیت زندگی و جهتگیری زندگی والدین کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر و عادی انجام شد.
نتایج نشان میدهد که بین نمرات دو گروه والدین کودکان عادی و کمتوان ذهنی آموزش پذیر در نمرات مربوط به کیفیت زندگی و جهتگیری زندگی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>P).
محیط زندگی 10 : اشاره دارد به اینکه کیفیت پیرامون Geraldo Mental retarded Huver Quality of Life Katschnig Mukherjee physical psychological Social life environment زندگی بشر برای زیست چگونه است و اینکه افراد آیا بر محیط زندگی خود و سایرین اثرات خارجی مثبت میگذارند یا نه؟ یا اینکه تا چه حد سعی میکنند تا اثرات خارجی منفی تعاملات خود را کاهش دهند؟ که شامل احساس امنیت، کیفیت بهداشت، درآمد، دسترسی به اطلاعات، فرصت اوقات فراغت، کیفیت محل سکونت، دسترسی به خدمات پزشکی و رضایت از مسافرتهای شخصی است (نجات، 2009).
همچنین کریمی جوزستانی، عابدینی، ملک پور، صادقی و آصلی آزاد (1394) در پژوهشی تحت عنوان مقایسه مؤلفههای مثبتگرای روانشناختی در والدین کودکان عادی و اتیسم دریافتند که بین مؤلفههای مث Scheier & Carver Roberts & Kassel روانشناختی (امید، کیفیت زندگی، بهزیستی روانشناختی، شادکامی و خوشبینی) در والدین کودکان عادی و اتیسم تفاوت معنیداری وجود دارد.
مشاهده میگردد که بین نمرات دو گروه والدین کودکان عادی و کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر در نمرات مربوط به کیفیت زندگی تفاوت معناداری وجود دارد (01/0p جدول 3.
دیگر یافته پژوهش نشان داد که بین جهتگیری زندگی والدین کمتوان ذهنی آموزش پذیر و عادی مورد تفاوت وجود دارد.