Abstract:
هدف از پژوهش حاضر تبیین محتوای تربیتی دعای کمیل بر اساس ساحتهای ششگانه تربیت است. در این پژوهش دعای کمیل از ابعاد گوناگون تربیتی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش حاضر کیفی و به شیوه تحلیلی_توصیفی انجام گرفته است. پرسشهایی که در این پژوهش باید به آنها پاسخ داده شود عبارتند از: 1. مولفه های هر یک از ساحتهای شش گانه تربیت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران کدام اند؟ 2. مصادیق مولفه های هر یک از ساحتهای تربیتی در دعای کمیل کدامند؟. یافته های پژوهش حاکی از آن است که در دعای کمیل، از میان ساحتهای ششگانه، مصادیق بیشتری از مولفه های ساحت اعتقادی، عبادی و اخلاقی دارد، هرچند که مصادیقی از مولفه های سایر ساحتهای تربیتی نیز یافت شد. باتوجه به تحلیل های صورت گرفته و نتایج پژوهش، میتوان دعای کمیل را در کنار سایر منابع معتبر دینی، منبع تربیتی مناسبی به حساب آورد.
The purpose of this study was to explain the educational content of the Komeil Prayer
based on the six areas of education. In this study, the Komeil Prayer was examined from
various educational aspects. This qualitative research was conducted through analyticaldescriptive
method. The research questions are as follows: 1. what are the components of
each of the six areas of education in the Fundamental Transformation of Education
Document (FTED) in Islamic republic of Iran? 2. What are the examples of the
components of each of the educational aspects in Komeil prayer? The findings indicate
that in Komeil Prayer, among the six areas, there are more examples of the components of
the doctrinal, devotional and moral aspects, however, examples of components of other
educational aspects were also found. According to the analysis and research results, Komei
Prayer can be considered as a suitable educational source along with other authoritative
religious sources.