Abstract:
دست یابی به توانمندی سازماندهی و بهره گیری از اطلاعات در حل مسایل نیازمند گرایشات و پیش بایسته هایی است. از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیرگرایش به تفکر انتقادی بر توانایی حل مسیله خلاق دانشجویان کارشناسی علوم انسانی دانشگاه پیام نور مرکز شهرکرد در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸صورت گرفته است. این تحقیق از منظر جمع آوری داده ها جزء تحقیقات توصیفی – همبستگی و از حیث هدف در گروه تحقیقات کاربردی قرار دارد. از این رو، تعداد ۲۹۰ نفر از جامعه طبق جدول مورگان، به روش تصادفی به عنوان نمونه گزینش و ابزار پژوهش مشتمل بر پرسشنامه های استاندارد گرایش به تفکر انتقادی ریکتس(۲۰۰۳) و پرسشنامه حل مساله هپنر(۲۰۰۴) به ترتیب با آلفای کرونباخ(۹۲/۰ و ۹۰/۰) برای آنها اجزا شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی، آزمون کولموگروف- اسمیرنف و همبستگی پیرسون به کمک نرم افزار۲۳spss استفاده گردید. طبق یافته ها بالاترین میزان ارتباط بین گرایش به تفکر انتقادی و توانایی حل مسیله در سطح ۰۵/۰مشاهده شد. ضرایب این ارتباط بین گرایش به تفکر انتقادی با زیر مقیاس های اعتقاد به حل مسیله و کنترل شخصی در سطح متوسط قابل تایید و بین گرایش به تفکر انتقادی و زیر مقیاس سبک گرایش- اجتناب غیر قابل تایید بود. بنابراین نتایج نشانگر آن است که افراد دارای گرایش به تفکر انتقادی مثبت از توانایی حل مسیله بهتری برخوردارند. همچنین گرایش به تفکر انتقادی، خودکارآمدی و باور فرد را نسبت به توانمندی در حل مسیله؛ و کنترل بر هیجانات و رفتار شخصی در هنگام پرداختن به مسیله ارتقاء می بخشد. ولی ارتباطی بین این گرایش با ایجاد تمایل یا اجتناب برای حل مسیله یافت نشد. از این رو، نتایج این پژوهش آموزش و تقویت تفکر انتقادی دانشجویان را به منظور موفقیت در حل مسایل زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی پیشنهاد می کند.
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Payame Noor University in Shahrekord
Background and Aim: the aim of present study was investigating the impact of critical
thinking on students' ability to solve creative problems" in Shahrekord Payame Noor
University.
Materials and Methods: this research is In terms of data collection, part of descriptivecorrelation
research and in terms of purpose, it is in the group of applied research. The
statistical population included all students of humanities in the mentioned university in the
academic year of 2019-2020, which was a total of 1240 people. According to Morgan's table,
290 ;; ;;;; ;;;; ;;;;;;;; ;; ;;;;;; ;;;;;;;;. ;;; ;;;;;;;; ;;;;;;;;;;; ;;;;;;;; ;;;;;;;;
(2003) critical thinking standard questionnaire and Hepner's (2004) problem-solving
questionnaire with Cronbach's alpha (0.92 and 0.90), respectively. In order to analyze the
data, descriptive indicators, Kolmogorov-Smirnov test and Pearson correlation were used
using 23 spss software
Results: The findings showed that there was a positive and significant relationship between
the studied variables at the level of 0.05. The highest correlation was observed between the
tendency to critical thinking and problem-solving ability. The correlations between the
tendency to critical thinking and the subscales of belief in problem-solving and personal
control at the intermediate level were verifiable, and between the tendency to critical thinking
and the sub-scale of tendency-avoidance style were unconfirmed.
Conclusion: According to the results of this study, people with a tendency to positive critical
thinking have the ability to solve problems better. It also promotes critical thinking, selfefficacy,
and belief in problem-solving ability, and control over personal emotions and
behavior when dealing with a problem. But no association was found between this tendency
and desire to avoid solving the problem. In addition, strengthening the tendency to think
critically leads to the transfer of this inner motivation to the individual, which can solve the
problem by changing the wrong mental patterns, overcoming emotions and personal control,
and examining all aspects. Therefore, the results of this study suggest teaching and
strengthening students' critical thinking in order to succeed in solving the problems of
individual, family and social life.
Machine summary:
بررسی تاثیر گرایش به تفکر انتقادی بر توانایی حل مساله خلاق در دانشجویان وجیهه کریمی استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور شهرکرد چکیده دست یابی به توانمندی سازماندهی و بهره گیری از اطلاعات در حل مسائل نیازمند گرایشات و پیش بایسته هایی است.
از این رو، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیرگرایش به تفکر انتقادی بر توانایی حل مسئله خلاق دانشجویان کارشناسی علوم انسانی دانشگاه پیام نور مرکز شهرکرد در سال تحصیلی 99-1398صورت گرفته است.
حاصل تحقیقات اسبورن و در ادامه پارنز 4 فرایندی 6 مرحله ای برای حل مسئله خلاق بوده است که اکنون پرکاربردترین فرایند در این رابطه می Sbourn Creative problem solving Paccio Paruns باشد.
Effects Of Critical Thinking Training in Social Science Syudey on Problem Solving in high School Students.
Effects of Critical Thinking training in on Problem Solving in University Students.
To Evaluate the Effectiveness of teaching critical Thinking on Self- esteem and Problem- Solving Skills of High School Girls.
The impact of teaching Critical Thinking, Problem Solving and Mata cognition on Self-directed learning in Students.
, the Effect of Training on Problem-Solving Style Style and Self-Directed Learning, Journal of New Cognitive Sciences, 19(2), 85-96.
[34] Du XY, Emmersen J, Toft E, Sun B, PBL and Critical thinking disposition in Chinese medical Student, Journal of problem Based Learning in Higher education, 2013: 1(1).
Assessment of Critical thinking Disposition of nursing students in Southwestern nigeria, International Journal of Research in Applied, Natural and Social Sciences.