Abstract:
امروزه دانش نقش اساسی در تحقق اهداف سازمان و کسب مزیت رقابتی ایفا می نماید. مدیریت دانش مدیریت سرمایه های پنهان سازمان است، و این فرایند شامل خلق، کسب، ذخیره سازی، انتشار، به اشتراک گذاری و بکارگیری دانش است که در سایه مدیریت دانش بروز می کند. به همین دلیل از مدیران انتظار می رود که درک عمیقی از تحولات سازمانی داشته و عملکرد سازمان ها را از طریق سرمایه گذاری در پروژه های مبتنی بر دانش ارتقاء دهند. از سوی دیگر، زمانی می توان این اطمینان را کسب نمود که دانش در سازمان به نحو صحیحی مدیریت شود به طوری که یادگیری افراد از دانش موجود در سازمان، در حد مناسبی باشد. بنابراین، مهمترین گام در این خصوص بررسی مدل های مختلف مدیریت دانش و شناسایی عوامل مدیریت دانش به منظور بهبود یادگیری است. بنابراین مقاله حاضر به بررسی مدل ها و شناسایی عوامل مدیریت دانش در بهبود یادگیری هنرجویان در واحدهای آموزشی فنی و حرفه ای پرداخته است.
Today, knowledge plays an essential role in achieving the goals of the organization and gaining a competitive advantage. Knowledge management is the management of the organization's hidden assets, and this process involves the creation, acquisition, storage, dissemination, sharing, and application of knowledge that emerges in the shadow of knowledge management. For this reason, managers are expected to have a deep understanding of organizational change and improve the performance of organizations by investing in knowledge-based projects. On the other hand, it can be ensured when the knowledge in the organization is properly managed so that people learn from the knowledge in the organization is appropriate. Therefore, the most important step in this regard is to study different models of knowledge management and identify knowledge management factors to improve learning. Therefore, the present article examines the models and identifies knowledge management factors in improving students' learning in technical and vocational training units.
Machine summary:
(احمدي، ١٣٩١) با توجه به تغييرات و رشد فنآوري و افزايش رقابـت در سـازمان هـا در عرصـه هـاي داخلـي و خارجي و نيز پيچيده تر شدن هر روزه محصولات و خدمات سازمان ها و نـرخ نــوآوري و ســهم دانـش (صيادي و همکاران ، ١٣٩٥)، مديران به ارائه مدل هايي در راستاي ارتقـا و پيشـرفت هـاي ١٣٤ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١٢، شماره ٤٤/ پاييز ١٣٩٩ سازماني در زمينه مديريت دانش روي آورده اند (حميديان و همکاران ، ١٣٩٤) .
حال اين سوال مطرح است که آيا ميتوان ضعف عملکرد در هنرستانها و واحدهـاي آموزشـي فني و حرفه اي را با توجه به مفاهيم و کاربرد مديريت دانش و مدلهاي مناسب آن کم رنگ کـرده و اثر بخشي فعاليت هـاي آمـوزش فنـي و حرفـه اي را در بـالا بـردن مهـارت فـارغ التحصـيلان و هنرجويان هنرستانها جهت رسيدن به رشد اقتصادي و اشتغال را تقويت نمود و سياسـت گـذاري آموزشي مبتني بر نظريه سرمايه انساني را اجراء کرد؟ قطعا" رسيدن به حل اين مساله و افـزايش عملکرد موثر در حوزه آموزش هاي فني و حرفه اي در واحدهاي مربوطه به منظور بهبود يادگيري هنرجويان ؛ جواب دادن به اين سوال اصـلي اسـت کـه «عوامـل مـديريت دانـش در واحـدهـاي آموزشي فني و حرفه اي به منظور بهبود يادگيري هنرجويان کدام است »؟ اهداف - معرفي مدل هاي مديريت دانش ناظر بر بهبود يادگيري - شناسايي عوامل مديريت دانش بر بهبود يادگيري - شناسايي تاثير عوامل مديريت دانش بر بهبود يادگيري ١٣٦ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١٢، شماره ٤٤/ پاييز ١٣٩٩ چارچوب نظري مديريت دانش مديريت دانش طيف وسيعي از فعاليـت هـا اسـت کـه بـراي مـديريت ، مبادلـه ، خلـق يـا ارتقـاي سرمايه هاي فکري در سطح کلان به کار ميرود.