Abstract:
هدف پژوهش حاضر، آموزش و بهبود شایستگی های رهبری تحول گرایی، تیم سازی و تفکر استراتژیک با استفاده از اصول یادگیری فعال و تعیین اثربخشی آن بر مبنای مدل ارزشیابی مبتنی بر تصمیم بود. روش پژوهش، روش تجربی شبه آزمایشی با گروه پیش آزمون - پس آزمون بود. به منظور اجرای مداخله آموزشی، تعداد ۱۰ نفر از مدیران یک شرکت دولتی در مجموعه وزارت نفت با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابتدا آنها به مقیاس های خودکارآمدی رهبری، دانش رهبری و سناریوهای موقعیتی رهبری در قالب تست های پیش آزمون پاسخ دادند. بعد از آن، برنامه آموزشی ساختارمند به مدت یک روز برگزار و شایستگی های رهبری هدف به مشارکت کنندگان آموزش داده شد. نهایتا یک ماه بعد، تست های پس آزمون توسط مشارکت کنندگان تکمیل گردید. با توجه به محدودیت تعداد نمونه پژوهش، داده های حاصله با روش آماری ناپارامتریک بوت استرپ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد: آموزش و بهبود شایستگی رهبری تحول گرایی در هر سه بعد عاطفی، شناختی و رفتاری مدل ارزشیابی مبتنی بر تصمیم اثربخش بوده است. با این وجود، آموزش و بهبود شایستگی رهبری تیم سازی در هر سه بعد عاطفی، شناختی و رفتاری مدل ارزشیابی تاثیر معناداری نداشته است. در خصوص شایستگی رهبری تفکر استراتژیک هم برنامه آموزش و بهبود فقط در بعد عاطفی مشارکت کنندگان موثر بوده است. بحث و نتیجه گیری: این آموزش ساختاری مبنایی را برای توسعه صلاحیت های رهبری فراهم می کند. با توجه به این یافته ها و طراحی یک مداخله آموزشی، توصیه می شود با توجه به این یافته ها، در حالی که ما یک مداخله آموزشی را طراحی می کنیم، توصیه می شود قابلیت ارتقا در صلاحیت های رهبری در نظر گرفته شود.
Aim: The present study aimed to train and improve the competencies of transformational leadership, team building, and strategic thinking using the principles of deep learning and determine its effectiveness based on the decision-based evaluation model. Methods: The research method was a quasi-experimental design with a pretest-posttest group. To implement the intervention, 10 managers of a state-owned company in the Ministry of Petroleum were selected using a simple random sampling method. First, they responded to the scales of leadership self-efficacy, leadership knowledge, and leadership situation scenarios in the form of a pretest. After that, a structured training program was held for one day and the participants were trained in leadership skills. One month later, the post-test was completed among participants. Due to the limited number of research samples, the obtained data were analyzed by the non-parametric Bootstrap statistical method. Results: The findings showed training and improving the competence of transformational leadership in all three emotional, cognitive, and behavioral dimensions of the decision-making evaluation model have been effective. However, training and improving the competence of team building leadership in all three emotional, cognitive, and behavioral dimensions of the evaluation model has not had a significant effect. Regarding the competence of leading strategic thinking, the training and improvement program has been effective only in the emotional dimension of the participants. Conclusion: This structured training provided a foundation to develop the leadership competencies at the component level. As these findings, it is recommended to consider the capability of the enhancement in leadership competencies while we design a training intervention.
Machine summary:
آموزش و بهبود شايستگي هاي رهبري: تعيين اثربخشي شايستگي هاي تحول گرايي، تيم سازي و تفکر استراتژيک با روش بوت استرپ Training and Improving Leadership Competencies : Determining the Effectiveness of Competencies of Transformation, Team- building and Strategic thinking using Bootstrap Method تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٧/١١/١٤، تاريخ دريافت نسخه نهايي: ١٣٩٨/٠٥/٢٣، تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٨/١٢/٠٣ نقي رعدي افسوران ١، جورج .
MacPhee, Dahinten, Hejazi, Laschinger, Kazanjian, McCutcheon,...
Freeman, Eddy, McDonough, Smith, Okoroafor, Jordt & Wenderoth 3.
Thornton ١٩٢ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١٢، شماره ٤٤/ پاييز ١٣٩٩ (رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١: مدل مفهومي برنامه ساختارمند آموزش و بهبود شايستگيهاي رهبري هدف چنانچه در شکل ١ مشاهده ميشود، ميزان اثربخشي برنامه آموزشـي سـاختارمند هـم مـورد ارزشيابي قرار گرفته است .
١٩٨ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١٢، شماره ٤٤/ پاييز ١٣٩٩ جدول ٢: يافته هاي توصيفي و استنباطي تاثير برنامه آموزشي ساختارمند در بهبود شايستگي - هاي رهبري تحول گرايي، تيم سازي و تفکر استراتژيک در بعد عاطفي به روش بوت استرپ (رجوع شود به تصویر صفحه) در بعد شناختي، با توجه به مقدار سطح معناداري آزمون تي دو گروهي زوجي به روش بوت استرپ ، نتيجه آزمون بيانگر اين است که برنامه آموزشي ساختارمند در مجموع در ايجـاد تغييـر در دانش شايستگيهاي رهبري مشارکت کننده مـوثر بـوده اسـت (٠/٠٠١ =P).
Giber, Lam, Goldsmith & Bourke ٢٠٢ فصلنامه مشاوره شغلي و سازماني/ دوره ١٢، شماره ٤٤/ پاييز ١٣٩٩ داده هاي حاصله حاکي از آن است که طرح و محتواي برنامه آموزشي ساختارمند در هر سـه بعـد طرح ، ارائه و اعتبار مدل ارزشيابي مبتني بر تصميم معتبر بوده اسـت .